Freeride 2012 tappar effekt uppförs, tips på felkälla!?

hampz

Ny medlem
29 okt 2014
4
0
1
Sundsvall
Halloj,

Har en freeride 146" 800 e-tec 2012 som jag har problem med, se denna korta film för bästa beskrivningen:
https://youtu.be/5Zhrvbdt_9I

Skotern är original i motor och drivlina.

Det som händer är att skotern tappar varv när man fått upp skidorna i luften. Märker inte av det på plan led. Som ni ser i filmen går första delen accelerationen bra, sedan tappar den mer och mer varv tills den nästan dör. Vänder jag runt och börjar åka nedför återfås effekten. Tips på vad det kan vara mottages ytterst tacksamt!

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
svårt att se vad det kan vara på en liten filmsnutt , men gissningsvis så kan det vara dags för en genomgång av variatorerna ,behöver inte vara det som spökar , men om skotern gått långt så kan det vara dags att byta fjädrar mm
känns skotern svag ? Håller den varvet på platt och hårt underlag?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Måste nästan vara variatorerna som inte alls litar, har den gått mer än 400mil är det absolut dags att se över båda variatorerna och även byta fjädrarna.

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har för mig att jag läst nån mer tråd om detta.
Då att den inte fick soppa som den skulle när man åker uppför...
Ingen som känner igen det?

Eftersom den nästan dör borde det vara nåt annat än variatorerna?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har också för mig att jag läst om nåt bränslerelaterat problem vid uppförslut, inget jag någonsin märkt av själv på min dock.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det där påminner mig om hur en gammal Arctic med insprutning gick när den var utan en av de två sugsilarna i tanken (hade upptäckt att silduken var trasig, så jag tog bort den ena silen och pluggade slangen i väntan på att få hem en hel).

hampz

Ny medlem
29 okt 2014
4
0
1
Sundsvall
Stort tack för alla svar!! Tänker också att problemet antingen sitter i variatorn eller soppa-tillförseln, men tänkte om det var nån mer här som upplevt samma symptom så hade felsökningen underlättat =)

Skotern har bara gått ca 150 mil så känns inte som variatorn borde sacka ihop redan....

Skotern känns rapp i början men såfort varvet gått upp och det blir lutning i lösare snö så uppstår detta. Ju längre man håller stumt ju mer tappar den, släpper man ner varvet och sen "pump-gasar" så kommer den igen och blir "normal" igen. Har ärligt talat inte fullt testat alla situationer men vid körning på led har jag inte upplevt detta problem, kan även lätt trycka upp den i 100+ km/h på en sjö. Detta som gör mig osäker, skulle de vara just en lutning som gör att detta händer?

Ni som tror ni läst om detta tidigare får gärna länka tråden, försökt google med inte hittat något vettigt....

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har haft "soppa problemet" Bränsletrycksregulatorn låssnar från tankarmaturen. Men vad jag läst/hört om är det på 2014 och även min är en 2014.

Har du nån form av mätare så kan du koppla in den på slangen som går in i sidan på styrenheten vid oljetanken. Minns inte helt hundra men har för mej det ska vara 3-3.5 bars tryck. Är nånstanns strax över 3 i alla fall. Men går den sådär dåligt och det är soppatrycket så kommer du har långt under 3 bar.

Jag kunda få min att dö om jag inte hadde full tank och lutade skotern åt höger. då stannade den efter ca 20 sek. Ville även rycka och bete sej skummt vid gaspådrag. och gick märkbart bättre med full tank.

vid 17 sek in i filmen låter det som den går på en cyl så tror ej att det är variatorerna tyvärr.

Börja med att kolla soppatryck. Det är det som är enkelt som du kan kolla själv.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Låter ju som nåt problem med sugpickupen i tanken, eftersom det är lägesberoende om maskin går eller inte.
Verkar skumt att problem med bränsletrycksregulatorn ändras beroende på hur maskin lutar??
Men om Bryggs maskin går bra efter fix så vet jag inte...

Är det bara 1st pickup i tanken, som det ser ut i sprängskissen eller är det flera som kan suga på olika ställen i tanken?
Vet att nyare Ac har 3 st tror jag, dom suger bränsle där det finns. Suger någon av pickuperna luft så stängs den av så att säga.

Edit:
Inlägg #2000 :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Om jag förstått det rätt är det "en pickup" men den har en typ av "catch tank-den svarta plastbehållaren som pumpen ligger i" som den fyller på kontinuerligt och om "pickuppen" hamnar i luft en stund gör det inget då den tar soppa från "catchtanken".

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja jag var säker på att slangen låssnat från pumpen då den stannar när man lutar den åt höger.
Tryckregulatorn sitter i 2 skruvar och den hadde huppat ut på ena sidan precis så oringen den tätar med tittade ut. Så troligen så "tätar" den tillräckligt om dem ligger under ytan på soppan då det går tungre att trycka. Har en bild nån stanns på datorn så kan jag posta den om nån är intereserad.

Men som sagt vet bara om att det har hänt på 2014.

Sen kan det ju bli fel på andra grejjer så man tappar soppatrycket också. brukar även gå att utläsa att tempen varit ovanligt hög i styrdonet då det kyls av returbränslet så minskar i mängd om inte trycket är som det ska.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
A ha :)

Ja ni ser ju på bilden i alla fall att regulatorn kan hoppa förbi skruvskallarna. Jag la på brickor på skruvarna så skallen blir större.

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Vet en som hade precis samma symptom, förvisso på en 800 utan e-tech. Då var det slangen mellan sugsilen och nånting som hade lossnat. Monterade tillbaks och allt är grett. Kan ju vara värt att kolla!

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag hade samma fel på min -15. Den sög mest troligt inte soppa från bakre delen av tanken.
Det var ett helvete när man stog i 2 meter puder förra vintern.