Freeride 154 - köpråd

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
Hej,

Har kört touringskoter under några år med familjen med pulka etc. Men skulle nu gärna ha en skoter som även klarar att köra lite grann i lössnö.
Har kikat på Freeride 154. Vad är höga mil på dem? Jag antar att de buskörs en hel del med dem. Kan man montera drag på dem? Finns det dubbeldyna att köpa till?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Vilken årsmodell av Freeride 154"? Jag har haft både en 2014 med XM-chassiet och en 2018 med G4-chassiet. Finns även äldre än 2014 som har XP-chassiet.

Det går att montera dragkrok på åtminstone XM och G4 (antagligen de med XP-chassie också), däremot så kräver det byte av bakre bågen till en kraftigare variant. Jag köpte bägge mina med sådan kraftigare båge samt dragkrok monterad. Bägge fungerar att dra med, jag har dragit kälke med bägge. Funkar så länge man har isrivare och har dem nedfällda, utan isrivare så börjar de gå varma efter ett tag. Speciellt vid hårdare före. Det finns dubbeldyna att köpa till bägge, hade det ett tag på min 2014 och skjutsade sambon en del. Inga problem bara man justerade upp förspänningen i boggien lite.

De som har 800 e-tec (alla som är äldre än 2018) skulle jag nog dra mig lite för att köpa någon som gått mer än 600-700 mil kanske utan att vara renoverade på något sätt. Då finns risk för att man åker på något dyrare haveri. Det är nog rätt få 800 e-tec som klarar sig längre än 800 mil innan man behöver renovera motorn på något sätt, även om de säkert förekommer. Speciellt känsligt på de motorerna är att de hade infettade vevlager, som inte fick någon kontinuerlig smörjning utan där de fettades in från fabrik och sedan var tanken att de skulle hålla. Vilket de i många fall inte gjorde. Med det sagt så körde jag ca. 400 mil med min Freeride 2014 utan några som helst problem, mycket driftsäker skoter.

De nyare, 850 E-tec, från 2018 och framåt, behöver man enligt mig inte vara lika försiktig med miltalen kring. De verkar inte ha några generella svaga punkter, jag har läst rapporter från USA om maskiner som gått över 1000 svenska mil och till och med mer (1200-1500 svenska mil) utan åtgärd. Den motorn är också ljusår roligare än 800 e-tec, även om 800 e-tec passar bättre för touring/fiskörning i och med att den inte alls är lika aggressiv på gasen.

Gällande buskörning så ja, det förekommer. Min uppfattning är att Freeride har två olika grupper av köpare. Dels buskörarna, som vill kunna klättra uppe i fjällen och hoppa nedför branter och annat. Dels gruppen som kör rätt lugnt ändå, som vill ha en maskin som tar sig fram, har bra fjädring, är rätt sportig, men som mestadels fiskör till pimpelhålet eller stugan eller kånkar runt familjen. Som kanske mer undantagsvis är ute och kör mer avancerad lössnökörning i skog och berg, men som inte använder maskinen alls lika hårt som kategorin buskörare. Där är maskinerna i regel i mycket bättre skick hos den andra kategorin och det är ju helt klart bäst om man hittar en begagnad maskin som ägts av den andra kategorin köpare.
 
Last edited: