Framvagnsinställning sks 700

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Hej, undrar över en sak när jag trycker ihop skotern fram så åker en skida (mest) utåt i framkant ska det va så? ca 1,5cm

Har snart testat allt som går, har testat med 3-6mm toeout som boken säger men den e inte kul efter leden främst hårt spår "sladdrig" men lite puder så går den ok....Styrstålen e bra oxå "OBS har inte för mycket skidtryck" någon som har förslag på vad som e fel?

"håller på att Jä¤&as med Framvagnsinställningen så det e därför jag undrar"
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Gammal tråd men, jag ställde min på 0, samt släppte på framfjädrarna lite då blev den bra tycker jag. Too-out gör ju att styrningen nyper mer men den blir ju också vingligare. Kompisen kör med Jarlastål med lång koromant och den styr bättre än min gamla som hade orginal.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Nu var ju visserligen den här tråden gammal, men kan bara som info för nyfikna säga att fenomenet han upplever med sin framvagn kallas för "bumpsteer" och är inget som kan påverkas direkt av en framvagns inställning... De har helt enkelt med framvagnens konstruktion å göra!

Precis som även caster och camber vinklar ändras under fjädrings rörelsen ändras även toen...
Tillverkarna försöker ju bygga bort dessa geometri förändringarna under fjädringsrörelsen, men de är inte de lättaste...

Men i och med att alla tillverkare nu gått över till A-armar i framvagnen slipper man få några castervinkel förändringar under fjädringsrörelsen. Den är konstant i en A-arms framvagn under hela fjädringsrörelsen till skillnad från en trailingarms konstruktion...

Bumpsteer går att eleminera de ganska bra genom att använda en osymetrisk geometri i framvagnen och placera både strystagen och övre parallelstagen med vridningspunkterna så nära varandra som möjligt...

Ett annat fenomen man också får under fjädringsrörelsen är spårvidds förändringar, detta är också något som tillverkarna försöker bygga bort så gott de går, men de går inte att få helt å hållet bort detta fenomen, i af. inte med dagens framvagnar, men även här funkar de ganska bra med en osymetrisk framvagns geometri för att i af. minska spårvidds förändringar... Dock brukar de oftast resultera i att man istället får kraftiga cambervinkel förändringar, så de är som en liten kompromiss de här med framvagnar... Men på dagens maskiner har man faktiskt lyckats ganska bra med å hitta rätt kompromisser osv.

Kan även nämna att man inte alltid vill ha bort alla dessa fenomen, tex. kan camber förändringar vara en fördel på crossbanan för å få en aggressiv och kvick framvagn osv.

Kan nämna att fjädringstypen TSS (Yamaha) och LTS (Lynx) inte har några som helst caster, camber eller spårvidds förändringar under fjädringsrörelsen... Ej heller bumpsteer... Så där står de 1-0 till tubtyp framvagnen... Men komfort och stryktålighet hoppar vi över här!!

Nu har jag surrat allt för länge!!!
Tack för ordet!!
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Den är nu såld men fick inte riktigt till den, den enda som hjälpte något var schims!! ja läs här om ni vill veta mera...

här

och här