framdämpare dragon 700 -08

Dragonforce

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
39
falun sverige
Var ute i helgen och körde funka fint på fredag men på lördag la framdämparna av. Båda vart svampiga och helt saknad retur. Vad f-a är det för fel.:mad: Försvinner gasen efter ett tag. Jag körde ganska hårt på fredag lite hopp men inte så farligt. Var stenhård på fredag men slak på lördag :bawling:

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Låter som du har våldtagit skotran:laugh:
"Stenhård på fredag, slak på Lördag"

Jag skulle gissa på att det är tätningarna i dämparna som farit.
Har hänt även för mig tidigare på ett par foxdämpare.
Symptomen var som du beskrev men dom blev som nya efter byte av tätningar och olja.

/Jörgen

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Genierna på fabriken tenderade att vara lite väl frikostiga med silicon när dom tätade buken mot chassiet, såpass frikostiga att en del silicon fastnade på stötdämparnas kolvstänger vilket kan göra att tätningarna farit nu när du bombat lite så dämparna varit i botten.

Det är inte nödvändigtvis det som hänt men det har hänt på en hel del maskiner. Hursomhelst inte mkt annat göra än att plocka loss dämparna och glida in till närmaste dämparserviceställe.

D

Draken

Mina hade läkt ut lite gas,fylldes gratis på servicen.

Du har ju garanti,bara åka in och gnälla!

Dragonforce

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
39
falun sverige
Så kan det mycket väl vara. landa ganska hårt fram. Får kolla hur mycket klet dom smetat på. Kan inte dämparna slå ihop utan att gå sönder, villsäga utan saker ivägen. :eek:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
En dämpare utan smet på kolvstången kan bottna enstaka gånger utan att pajja, men man ska se till att man har schimsat så den inte bottnar för ofta.

Tyckte personligen att framdämparna på min -08 D7 S/B jag hade i fjol var i mjukaste laget även efter jag fått gastrycken höjda till nära max.

Dragonforce

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
39
falun sverige
Dom var stenhårda jag lovar nästan stum rörde sig ca 2cm före lördag. Kan det vara något fel inuti sen släppte det. jag har hört flera som sagt att dom är lite mjuka. Förra ägaren skulle ha schimsa och ökat gastrycket till sin vikt, lika som min vikt.