Från S-D till Yamma

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Hej alla skoterälskare. Jag har lämnat skidoo-stallet (MXZ700) i år för att testa Rage. Jag gillar tyvärr inte plasten på nya revvarna. Annars var jag småsugen på en Renegade 600. Men fyrtakt och elstart som standard avgjorde. vad ska få mig att återvända till ski-doo? vad väntar närmaste åren??? Pray for snow...
 

Robert_jag

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Jokkmokk Sverige
ski-doo är bättre?? kanske kan få dig att gå till baka..=P eller de är då vad jag tycker.. chassit lär ju vara "hållbarare" än yamaha om all reklam som finns om dom stämmer! chassit skulle väl vara 600 ggr så vridstarkt som de gamla eller nå sånt! och en rev är jävligt SKÖN att köra..;)
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Rev vs RS

Hållbart chassie? Ingen jag känner har då nånsin fått ett chassi knäckt. Det finns absolut inga andra märken för mig än Skidoo och Yamaha, men det retar mig att Skidoo har blivit så plastiga. Hoppas de fixar upp sin finish i framtiden, Mach Z ser dock något bättre ut än MXZ-gänget. REV-körställningen tycker jag är bra vid hård körning, men påfrestande vid längre körning. Jag hoppas att även Skidoo fixar fram potenta fyrtaktare i framtiden. Där leder Yamaha med hästlängder.
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Valde oxå mellan nya vectorn och renegade 600-800a och föll för yamahan. Yaman har bättre kvalitetstjänsla och så är det en 4t som kan rulla flera gånger längre än en 2tare..!! Bättre soppa ekonomi.. Så tycker jag skidoos 05or inte är alls lika snygga som 04orna..!!
 

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
usch

Och jag tycker inte ens att de nya skotrarna ser ut som skotrar...
Synd att utveckligen måste gå framåt...

Jag kommer nog aldrig att äga en skoter nyare än 04..

04 - The year the real snowmobiles died...

Men de är säkert bra..!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Robert_jag skrev:
ski-doo är bättre?? kanske kan få dig att gå till baka..=P eller de är då vad jag tycker.. chassit lär ju vara "hållbarare" än yamaha om all reklam som finns om dom stämmer! chassit skulle väl vara 600 ggr så vridstarkt som de gamla eller nå sånt! och en rev är jävligt SKÖN att köra..;)
*skratt* Du menar att chassit skulle vara ~600 PROCENT mer vridstyvt. Garanterat inte 600 ggr. Skulle du uppfylla det så krävs antingen ny teknologi som ännu ej finns, alternativt att chassit blir VÄLDIGT mycket tyngre än föregående.

Yamahas chassi och deras skotrar generellt har väl alltid varit kända för att vara extremt stryktåliga (och pga det ofta tyngre än konkurrenternas modeller), vilket brukar nämnas i de flesta tester på så sätt att Yamaha är tunga men stryktåliga.

Mvh R
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Robster skrev:
*skratt* Du menar att chassit skulle vara ~600 PROCENT mer vridstyvt. Garanterat inte 600 ggr. Skulle du uppfylla det så krävs antingen ny teknologi som ännu ej finns, alternativt att chassit blir VÄLDIGT mycket tyngre än föregående.

Yamahas chassi och deras skotrar generellt har väl alltid varit kända för att vara extremt stryktåliga (och pga det ofta tyngre än konkurrenternas modeller), vilket brukar nämnas i de flesta tester på så sätt att Yamaha är tunga men stryktåliga.

Mvh R
600% är 6 gånger starkare, dvs klarar 6 kilos belastning där den andra klarar 1 kilo.
Det har inte så mycket med tyngd att göra, utan huvudsakligen med struktur och material.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hjulboggie rules skrev:
600% är 6 gånger starkare, dvs klarar 6 kilos belastning där den andra klarar 1 kilo.
Det har inte så mycket med tyngd att göra, utan huvudsakligen med struktur och material.
Eftersom Robert_jag skrev 600 gånger så vridstyv så är det det som min kommentar avsåg. Att göra ett skoterchassi 600 ggr så vridstyvt har MYCKET med tyngd (materialmängd för att klara den sjukligt stora ökningen av 600ggr i vridstyvhet) att göra. Den dagen som du eller någon annan endast med hjälp av struktur och material (av de som hittills är kända på jorden) kan uppfylla ovanstående (utan att markant öka tyngden/vikten) så har du med ens blivit nobelpristagare och ekonomiskt oberoende för resten av livet.

No hard feelings och absolut inget illa menat men din kommentar måste baserats på att du inte läste ursprungskommentaren (som jag kommenterade) särskilt noggrannt.


Mvh R