Frågor om trimmad F7 (avgastemp)

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Har nyss skaffat mig en F7 sno pro -05 med lite godis saker på.
Den har följande recept:

*F8:a kit= cylindrar & topp
*boondocker
*Koso dl dual Egt
*boyesen reeds
*större Y-rör
*speedwerx pipa
*high-flo lufttratt
*bytt tändkil (grader vet jag ej)
*variator kit (obh)
*crossfire drevning

Den är inställd och justerad på firma sa försäljaren, men jag är lite nyfiken bara vad avgastemepen bör ligga på?
Vid tomgång, lungkörning i jämnfart, och vid full makaron! Bara så jag vet att det står rätt till, ska kolla stiften oxå, kolvtoppen kan bli lite värre att läsa av kanske, eller nån som har nått tips och trix hur man gör på ett lätt sätt utan att riva hela skiten?

Nån som skulle kunna uppskatta effekten på maskinen, vore lite skoj att veta på ett hum mellan tummen och pekfingret. Nån bäkning blir det inte den här säsongen iaf.

Måste man ha nån särskilt boondocker om man ska åka turbo? Är lite sugen på att åka turbo skoter, har aldrig byggt en 2 takt turbo anläggning så det vore en liten utmaning att pröva på kanske.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de bör de vara förutsatt att cylinder å topp är rätt gjorda , å de även med safe bestyckning , avgastempen varierar mkt mellan motorer och framförallt tändningen har stor inverkan men även portning å kompression , men ungerfärliga värden kan väll vara 5-600 fh tomgång , 1000 fh fiskörning , 1250-1350 fh just innan avgasportarna öppnar 6500-7000 varv , 1150-1250 på full plugg ,
ja man måste ha en speciell box för turbo , den vanliga har oftast bara lustgas ....
-vilka värden har du på boondockern på toppen ?

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Jag antar och hopas att allt är seriöst och bra gjort, skotern känns iaf jävligt pigg det lila jag har hunnit åkt. Nu är jag helt grön inom boondocker världen så jag vet inte så mycket om det där än. Har knappt pillat på boondockern så jag vet inte vilka värden jag har. En liten guide hur jag tar reda på det vore ju glimmrande :) Har ju iofs instruktiosbok på skiten....

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tryck på select , pila dig till "fuel" , tryck select , då är du inne i bränsle justeringarna och LO,MD,HI 3000 visas , tryck ytterligare på sel så stegar du igenom alla varv , siffran under HI är justeringen för fullgas , ex 7800 HI +10 innebär att bränslet är ökat där med 5% .. varje steg motsvarar 0,5% ....

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Alright...då ska ja kolla lite mer noggrant på det där...pillade lite på den i kväll och tror det stog +15 på HI, men är som sagt långt i från säker på att det var rätt värde jag tittade på.

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Är väll bara att sätta dit en eller flera packningar eller så säljer nog boondocker och andra som konverterar 2-taktare en speciel packning så man slipper funderar så mycket på det. Sen oljesystemet bygger man externt utanför. ta kontakt med någon av företagen som gjort det så får du nog en ide hur du kan börja.

MVH/Gustaf

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Jo har funderat på dubbla packningar, det har man ju kört med på en del snik byggen på bil man har gjort. Men det känns inte så seriöst. Oljesystemet är ju inte så komplicerat egentligen, vill bara ha tips på pump man kan andvända. Vet ej vad som följer med i boondocker kitten om det är en el eller mekanisk pump? Nån som vet?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror de är en elpump , att shimsa cylindern med flera packningar är ingen bra lösning då man samtidigt ändrar porttiderna , viket man oftast inte vill -men visst går det ,att man fräser om förbränningsrummet är ett betydligt bättre alternativ ..

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Tänkte mest på dubbla topp packningar eller nått alternativ där. Kansek få nån att fräsa ur en alubit efter toppackningen och köra med en packning på vardera sida om den. Sitter bara och brainstormar lite, men det är klart att fräsa om toppen är nog det absolut bästa. Men då är den ju "förstörd" om man vill åka utan turbo nångång.

B

Biosteel

Tänkte mest på dubbla topp packningar eller nått alternativ där. Kansek få nån att fräsa ur en alubit efter toppackningen och köra med en packning på vardera sida om den. Sitter bara och brainstormar lite, men det är klart att fräsa om toppen är nog det absolut bästa. Men då är den ju "förstörd" om man vill åka utan turbo nångång.
jo men alltså turbobygge är ju inget billigt i sig så kan ju inte vara nån nackdel om man har 2 toppar kanske :cool:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä precis en std topp kan man väll få för en 500 , .....
i cylindern sitter det enbart nerfärsta oringar som tätar mot toppen , om man lägger ett shims så måste man fräsa oringsspår i toppen ochså , det skulle kanske gå men blir betydligt dyrare, mera komplicerat och framförallt sämre än att kompsänka toppen på "rätt" sätt

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Aha...är det gjort så på dom! Jag är rätt grön på skotrar, iaf vad det gäller motorkonstruktioner. Då förstår jag att det är bättre att fräsa ur en topp, helt klart! Nån som har nått tips på vart man kan hitta oljepumpar? Borde kanske starta en separat tråd om turbo frågor :)

B

Biosteel

Aha...är det gjort så på dom! Jag är rätt grön på skotrar, iaf vad det gäller motorkonstruktioner. Då förstår jag att det är bättre att fräsa ur en topp, helt klart! Nån som har nått tips på vart man kan hitta oljepumpar? Borde kanske starta en separat tråd om turbo frågor :)

det finns jo 2 trådar om 2takts turbo som du kan posta i :hello:

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Startade upp skotern häromdagen föra tt flytta lite på den...såg då att värdena på avgastmepen skilde ganska mycket på cylindrarna. Nu kommer jag inte ihåg hur många grader det var. Men är det vanligt att det är så? Kan det vara ena givaren som spökar? Ska prova skifta plats på dom och se hur dom visar då.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
50-80 fh skiljer det ofta på lägre varv , på full gas brukar det bara diffa 0-25 fh för mig ,
se till att sonderna är lika mkt nerstuckna i y-röret