Frågor Nytro XTX ?!

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jag tar upp min fundering igen då responsen var dålig sisst!

Jag har fått ett konstigt problem med min Nytro XTX 2011.

Problemet lyder: BALATAREMMEN!

Uppdagar sig som följer: Efter en halv vecka i Grövelsjön upptäcker jag att den ena balataremmen gått av helt.
Kastar mig på telefon och ringer ner till Särna där jag på Abris får tag på två nya remmar. De nya remmarna var något längre än orginal (4 hål ist för 3) så jag byter båda två mot dem. Fäster dem i de yttre hålet och tror att problemet är över.
Två veckor senare är jag i Sälen för att åka en sissta tur innan snön försvinner. Åkt ca 6mil och efter att ja ställt på skotern på kärran för att åka hemmåt upptäcker jag åter ett naggat på den nya remmen som gått 15mil!!!!
Vad är det för fel? Vad kan man göra åt det? Skall de spännas mer? Vad fyller de för funktion om de är spännda eller slappa?
Jag har justerat ner fjädern bak i boggein ca 10varv. Men de kan ju inte ha med de och göra isåfall borde man inte kunna justera på den!

Vore ytterst tacksam för alla reflektioner angående detta problem. Fler om upplevt det?

Jag har nu fått två nya remmar till som jag inte monterat ännu. Hur hårt skall jag spänna dem? Finns 4 hål att välja på??

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ja XTX så blir remmarna smånaggade rätt fort har läst nånstans om detta ska kolla om jag hittar igen det.

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Ju hårdare spänd en balatarem är desto mer skidtryck får man, så hur hårt spända du vill ha dina är något som du själv bestämmer efter vart du kör, din körstil, övriga inställningar i boggien och dämpare.

Jag kör själv en MTX och är nu uppe i ca 400mil men jag ser ingen större förslitning på mina balataremmar och jag tycker att den belastning på dom som blir inte bör påverka om sidorna är fransiga/nötta eller inte, detta tror jag mer har att göra med all den snö och is som nöter mot dom.

Jag förmodar i alla fall att dina baltaremmar är som alla (?) andras, "utskurvna" av gummi där det finns kvar trådar på sidorna som börjar fransa sig ganska fort...

Detta är vad jag tror, men det finns garanterat någon här på forumet som vet mer om detta och varför problemet uppstår.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Ja, jag har mina utsläppta i max. Och teorier om att den fastnar på någon bult eller liknande och naggas genom det har varit på tapeten men njeaa?

Vet ofan va ja ska prova med för att få dessa att hålla. Provar montera dem och ser annars får ÅF ta tag i problemet!

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Vet inte vart de är dina går av men är de som dom från länken så är de ju mattan som gnuggar sönder dom.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Ok, då är det fler än jag som haft problemet. Mian nya jag fick var det 4hål i ist för 3. Jag tala med ÅF och de sa att de skulle stännas i de andra hålet. Ska testa det för att så om det blir någon skillnad!

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Är det någon som orkat läsa igenom hela tråden på ty4stroke.com ang remmen? :-D

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Hehe, jag vet dessvärre. Men tänkte höra om någon som redan läst det kunnat förmedla lite:-D

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Någon som vet vad fabriksinställningen är på balataremmen på nytro xtx -11?
Hittar inget i instruktionerna

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Std-inställningen är 1:a hålet, alltså max utsläppta. Sen så har Nytron 3 hål std så du har nog fått till nån annan maskin. Kolla bara så att balatan stoppar innan dämparn är i sitt yttersta läge.

Det man kan göra för att öka livslängden på balataremmarna är att montera större brickor på skruvarna, då klämmer den åt lite hårdare runt axeln och kan inte vrida sig lika lätt.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Ok, ja då var de i rätt läge från start dvs de yttersta. På de nya står de iaf yamaha, och de verkar vara rätt men de spelar ju iofs igen roll bara att slänga på dem och inte spänna ut dem i max.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Ställer frågor här så slipper man ha så många inlägg om nytro skotrarna.

Finns det bara en sida som säljer dubbeldyna till nytro?
Kan man köpa "styrhöjarn" aka x-ride till vanliga rtx utan att förlänga broms och gaswire?

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Dubbeldynan är ju den där som man hakar på över plasten bakom dynan, det är den enda jag vet.

Har du en XTX måste du ha en pivot adapter för att kunna montera en justerbar styrhöjare.

Du kan ju köra en på tex 24.mx av modellen rox, samma som den sm sitter på x-riden men betdygligt billigare.

Förlängning av vajern kan jag inte svara på men antar att du måste göra det. Iallfall för att kunna använda den i hösta läget.

Jag skall själv köpa en Reloctor då jag tror att det blir bökigt att då till det med en pivot osv för att få det snyggt.
Dessutom kommer du lite längre fram på skotern med en OFT och då medför det en annan balans!