frågor ang skoterköp

Molin

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
tänkte åka och kika på 3 skotrar imorgon

sxr 500 01, Zr 500 01, Edge 500 01

vad bör kollas speciellt för varje modell?
är det nödvändigt att ta kompprov när man köper en skoter?
vad bör man kolla mer än att inte variatorerna glappar, sprickor i chassiet, boggien, skicket på mattan, hur den går på tomgång ?

Ang zr 500an 01a
Så om jag inte minns fel hade vissa zr modeller problem med att något gjorde så dom skar? "de ramlade ner något i cylindern om jag inte minns fel" ? när slutade det upphöra?
vad är annars problem med zr 500an 01an?

Ang Edge 500an 01an
jag har fått bilder på edgen, den verkar väldigt fin å så, men det jag såg är att killen som äger den inte har satt dit fishbones förstärkningar eller vad de nu heter, de som förstärker fotstegen...
Är det farligt att köpa en skoter som är körd utan fotstegsförstärkningar?
Är Edge 01 chassiet svagt på något annat sätt, eller är den vek i boggien?


förlåt för mitt långa inlägg, men är inte så jättehaj på skotrar, inte nya iaf...

tacksam för hjälp!

mvh Emil Molin
 

Lexius

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Storuman Svergie
Tjenare! Såg ditt inlägg..
Ang dessa skotrar så tycker jag att du ska välja edgen, en mycket bra 500.

Komprov är inte dirket nödvändigt att ta på en skoter, men det är klart går den bara på en cylinder så ska du kolla om den har bränt en kolv eller så.. det gör du lätt genom att skruva lös tändstiften och sendan hålla ett finger där tändstift sitter och sen dra runt motorn, hoppar fingret upp så är det inget fel. Men skulle det vara så att det knappt känns när kolven vänder sig så har den förmodligen bränt en kolv.
Ang. variatorerna så ska dom glappa lite det är för att remen ska styra så att den går rakt och inte snett så den nöts sönder. men något jätteglapp ska det inte vara. Går den dåligt på tomgången så är det bara att öka tomgångsskruven. Du kan juh kolla på mattan så den inte är allt för sliten.

ZR500: Om jag inte minns fel så har den apv portar på den årsmodellen och dessa brukar krångla en hel del. Annars så är en Articcat 500 säkert en mycket potent skoter.

Edge 500: hmm, fotstegs förstärkningar har den redan från fabriken. men kanske inte de bästa men det duger mer än väl om du inte ska köra cross med den. Chasiet på edgen är inte vekt på någon punkt vad jag vet. Boggien är en mycket bra boggie, den nya boggien sväljer gupp som ingen annan förutom kanske då skidoos rev.. men annars så är edge500 den rappaste och mest körglädje i. av dessa 500