fråga till REV-ägare: packbox avluftare?

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Har någon testat att sätta en några decimeter lång slang på nipplen som används för att fylla packboxen med, (ett kort böjt rör med en vit skyddshatt som sitter strax bakom variatorn på förgasarsidan) på så sätt avluftas ett eventuellt övertryck i vevhuset och den yttre packboxen sitter kvar, verkar vara en vanlig åtgärd om man läser på amerikanska forum...

Borde väl egentligen gälla alla 600-800 rotax kanske?
 
E

ejwbegysv

Måste väll vara någon backventil på den isf.. Annars tar den tjuvluft.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det måste både kunna bli undertryck och övertryck i vevhuset på en 2T, annars så fungerar inte motorn så bra.

Så inte ens med backventil så skulle det fungera.
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Fungerar å finns orginal på -06:eek:rna...

Eftersom det även finns en inre packbox bakom lagret så drar motorn ingen tjuvluft även om man öppnar upp nippeln (som ju sitter MELLAN packboxarna) Det finns ju vare sig över eller undertryck mellan packboxarna såvida inte ett onormalt övertryck bildas i vevhuset.
Men om det bildas ett övertryck som gör att det läcker in luft från den inre packboxen så luftas den ut genom nippeln (förutsatt att den är öppen) istället för att trycka ut den yttre packboxen.

Om man tittar på -06orna så kan man se att det finns ett litet snitt i tätlocket till nippeln, så bombardier har försökt åtgärda problemet, enda nackdelen med den lösningen är att vid ett eventuellt övertryck så trycker den ut fett utan att man vet om det. Med en slang så stannar fettet kvar.