Formula Z -95

JockeG

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hej
Finns det någon som sitter inne med lite fakta om formulaZ-95
tex: hästkrafter, soppaförbrukning, körupplevelser mm.
Gärna en bild också om det finns.
 

skidooJonas

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Svar till: "Formula Z -95"

Hej!
Jag hade en "Formula Z-94", men det sitter ju samma motor i den så jag vet en del. Det är mellan 95 och 100 hkr i den, den drar ganska bra med soppa. Jag fick ner det till ca: 2,3 liter milen på en långkörning i fjällen med marschfart på mellan 40 och 60 km/h. Men körupplevlsen är det som gör hela skotern till en underbar maskin. Det beror ju lite på vad man har att jämföra med. Jag hade tidigare kört en stor Lynx 3600 -86, så Ski-Doo:n var ju lite smidigare än den måste jag ju säga. Men min bror hade en Wildcat 700 -93 samtidigt, så jag provade ju den någon gång också. Den hade ju mer motor men man fick brottas betydligt mer med den än men FZ:an. En annan skillnad på dessa skotrar var ju också den tid de spenderade i garaget! Formula Z:an var inte där en gång (jag hade den ca: ett år) medan Wildcaten stod där mest hela tiden. Så det är en fin skoter på de flesta sätt, jag hjälpte till och med farfar att dra fram ved när hans Yamaha BR 250 inte orkade mer. Jag har nu en MXZ 583 -98. Just det, samma motor som i FZ:an. Jag bytte för att jag fick ett väldigt bra erbjudande på en ny skoter och därför att chassiet på FZ:an var knäckt, vilket det förmodligen hade varit redan när jag köpte det. Det märktes inte så mycket eftersom det inte var knäckt så mycket. Skillnaden på FZ:an och MXZ:an är vell främst boggeyn. Den är ju lite högre vilket ger bättre fjädring, men den blir även vingligare och den går lätt upp på en skida ut ur svängarna vilket inte FZ:an gjorde. På FZ:an kom det ju hydralbroms 95 vilket är mycket bra. Hoppas du är nöjd, men fråga gjärna mer om det är något annat du undrar över. Jag skall svara så gott jag kan.