Formula Plus ( 1993 )

Kasse

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Mar-04 kl 08:46 AM (CET) av 2stroke (moderator)][Uppdaterat: Senast editerat den 23-Mar-04 kl 08:30 AM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Jag funderar på att köpa en Formula PLUS -93.
Men jag vet inte så mycket om dem.

Hur många Hk. har dom ?
Är dom tung ?
Är det ett bra köp ?

 

Tibbe

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
plus...

nog är en plus en bra skoter men alla formula är ju lite fram tung ...men inte så det stör...åtmindstone så länge man inte kör fast.

om jag inte mins helt fel så sitter det en 583:a i den så det är väl ca 85-90 hk i den...
583 motorn är då känd för att vara driftsäker
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
formula

köp en mach1:a istället,väger inte mer men mer under huven.formula har en 583:a på ca 90hk-mach1 en 670 på ca 115-120 i samma chassie.skotern är inte lätt -ca 240 torr
 

Tibbe

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Tips

Hejsan...bara ett tips....köp inte någon mach 1 med dom tidigaste 670 motorerna (typ-93)...hellre 94 nyare...tydligen är 93:eek:rna inte så driftsäkra.
(detta är vad jag har hört,ingen egen erfarenhet av dom)....
kör själv mach1-91 (643 motor) och jag har då bara hört bra om dom d.v.s driftsäkra och det är ca 105 hk
 

Haeroin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Info..

Hej 583àn ligger på runt 97 knutar.
Jag skulle rekomendera att köpa en sån om du får ett bra pris på den. Tror det finns ställbara lägen på variatorn om man vill köra fort eller ha mer styrka. Dom går bra dom där.

Hej då.

/Hiro.
 

Kasse

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
ok

[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Mar-04 kl 08:19 AM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej.

Jag tycker att PLUS'en är mycket snyggare/tuffare !!

 

sundqvist1

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
582 !!

[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Mar-04 kl 08:21 AM (CET) av 2stroke (moderator)]Formula PLUS 93 har inte Rotax 583 !
Det sitter en 582'a i den.
Ungefär samma motor, men den har inte RAVE avgasportar.

 

eng

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
!!

inte är den nå tung... eller var det 94 dom fick aleminium chassie ??
 

Gusen

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Umeå & Tärnaby Sverige
!!

94 fanns inte plus:en utan fick lämna plats för en betydligt grymmare och lättare Formula Z med aluminiumchassi. Formula Plus är därför tyngre och kommer alltid att vara det!
 

skidooJonas

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Plus -93

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Dec-23-00 Kl 11:23 PM (GMT)</font></center>

Om du har råd så är det helt klart värt att satsa på en -94:a istället för en -93:a. Det sitter ett betydligt bättre chassie på -94:eek:rna än på -93:eek:rna. Och då är ju Formula Z en himla rolig skoter, och så finns också Formula STX som också är en fin skoter. Båda har 583 RAVE:n, men STX:n har "bara" 38 mm förgasare medan Z:an har 40 mm. Lite mer att åka med allså på Z:an, men då kostar den säkert några kronor extra också.


 

TJafs

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
köp inte

hade en sån tidigare skit skoter går inte att köra fort med köp polaris eller vad som helst annat den är en padda.. den går sönt om man hoppar lite
 

Gusen

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Umeå & Tärnaby Sverige
Hk

Vet inte om det framgick men 583:an med 40mm gasare ger ganska precis 100 kusar(enl bromsningar och reg.bevis) medan samma motor med 38:eek:r ger runt 93(osäker)...
Den här motorn kom mycket riktigt först -94 i Formula Z och Formula STX, så Formula Plus hann aldrig bli begåvade med denna härliga motor!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Formula Plus "PRS"

Hej !

Ski-Doo Formula ( med "PRS" chassie ) tillverkades under åren 1985 - 1994 med motorer mellan 60 - 135 Hk och
är en mycket hållbar skoter modell vad gäller chassie och motorer.

Rotax "Slidmatade" ( "RV" ) motorer är nog de bästa du överhuvudtaget kan köpa vad gäller
driftsäkerhet / hållbahet och bränsleförbrukning.
Det är synd att Rotax slutat tillverka dem pga av att de var DYRA att producera !!
Men man skall komma i håg att det ännu inte finns någon annan motor som ger en sån effekt per kubik osv osv
som en "RV" motor, detta om något säger en hel del om dessa motorers potential......

( Enligt mig är Rotax 583 den bästa motorn i denna serie med en perfekt kombination
av effekt / styrka / bränsleförbrukning / livslängd !! )

Det du skall kolla på Formula's är :
* Komp prov på varm motor !!
* Mattan !! ( Är den dålig så pruta !! )
* TRA variatorn kolla båda ( DE är de bästa variatorerna som finns men också de dyraste att hålla i ordning,
men kom i håg att variatorerna är en skoters hjärta !!! )
* Löper allt lätt inne i boggien, verkar den kärva ?? etc etc kolla noga !!
provsitt med 2 på och kliv av snabbt , boggien skall då av egen kraft resa sig, mer eller mindre till MAX läget.
detta skall dock inte ske blixt snabbt.
Går det pang på i topp så är dämparna helt slut,
verkar den däremot fastna i det läget den var i när ni klev av så kan det både vara torra leder/axlar ( = tjärvar )
eller så kan det vara fjädrarna som är slut !!
* ( Om motorn har RAVE ) Sprätta av fjäderbygeln på RAVE klockorna och dra/tryck lite försiktigt i giljotinen, den skall röra sig lätt med en lätt sugande känsla !
det skall heller inte läcka någon sörjig olje gegga ur dem. ( Ganska vanligt ! )
* Dra ut säkrings sprinten till kedjesträckaren och vrid på densamma för hand, det skall i princip inte gå att vrida någe mer än ca
0,5 varv om kedjan har rätt spänning, Om det går att skruva å skruva innan det tar stopp så har den förra ägaren troligtvis inte
varit speciellt seriös med att spänna kedjan !! INTE BRA !!

TIPS !! :
* ALLA Formula modeller oavsett motor är relativt framtunga.
Därför skall du montera sk. "Lappbelag" minst 20 cm breda gärna 25cm !! och nya styrstål med Coromant och du har en helt ny maskin !!
Dessa belag är inte snygga men de gör underverk på dessa Ski-Doo's !!!
* Tag isär boggien och montera X-tra fettnipplar på alla axlar som rör på sig !!
( En mycket välsmord boggie är en förutsättning för en fungerande fjädring !! )
* Kolla alla leder i framvagnen att de är RAKA !!
* Främre armen av boggien är en svag punkt och brukar spricka, är nästan alltid svetsad på dessa maskiner. Kolla !!

-----------------------------------------