Formula MX/LT frågor

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Halloj,
Precis skaffat min första skoter.
Bara för fisketurer och korta transporter till stugan som ligger på en liten ö, så inga dyrare saker. Det blev en SkiDoo MX/LT -90 med en Rotax 467 L/C under huven.
Ska hämta hem den på lördag.

Lite frågor dock, eftersom jag aldrig haft skoter förut:
Är denna maskin bra el anus?
Vad kan man räkna med för topphastighet?
Betalade 4500:- , vettigt pris?
Var hittar man reservdelar, för saker o ting lär ju gå sönder förr el senare... :)

Mer frågor blir det säkert allteftersom men tackar på förhand gör feedback på dessa så länge
//Bosse

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
På sin tid ansågs det som en bra skoter, dessutom inte helt kass i lite djupare snö. Topphastigheten ligger cirka 30 km/h över vad du vill köra med den, så "mer än tillräckligt" är rätt svar. Du skall veta att i jämförelse med dagens skotrar gick de äldre betydligt snabbare så du behöver inte bekymra dig. En SRV eller Blizzard från 1980-talets mitt gjorde 140+ när Gud var god och det med luftkylda 55 hk.

4500 är väl ett bra pris för en fungerande skoter. Reservdelar hittar du tex på www.stenmarksmaskin.se

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Tack f svar,
Hehe 30 km/h mer än jag vill köra.. Ja, det låter inte så dumt :)
Lär väl innebära en slank över 100km/h då.
Inte avgörande iofs, men alltid kul att veta vad man kan se fram emot.
Med tanke på att jag inte åkt 2-takt på land sen 125cc-dagarna en evighet sen, samt aldrig ha ägt en skoter så dyker ytterligare en fundering upp:
Jag har i modern tid mest erfarenhet av båtar o båtmotorer och hur man tar hand om dessa inför season/offseason eller inspektion osv när man köpt något beggat och undrar då vad jag bör göra innan jag tar maskinen i bruk? Den har inte använts på ett par år. Tankrengöring? Riva hela bränslesystemet? Hur ser man att oljeinsprutet funkar tillfredsställande? Brukar detta krångla i större omfattning, som exvis på lite äldre utombordare? Koppla bort o köra oljan direkt i tanken, el låta vara?
Som sagt, det dyker upp funderingar allteftersom :)