formula 3

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad händer med tändstiften? Prova att flytta över hans kasserade tändstift till någon annan skoter och se om de funkar bättre där.

Den vanliga orsaken till att 3-cylindriga rotaxmotorer slår igen stift är att folk inte gör som det står i instruktionsboken vid kallstart. Om man startar utan gaspådrag och sen INTE RÖR GASEN förrän motorn går jämnt på tomgång utan choke, och sen gasar på ordentligt det första man gör, så brukar det gå bra.

Om motorn verkar onormalt känslig för sotiga tändstift så kan det bero på något problem med tändsystemet. Glapp eller halvt avbrott i någon lindning på tändplattan är vanligt. För att kolla det, ohmmät spolarna och jämför med värden ur verkstadshandboken. Se upp med att det gäller olika resistanser för snarlika motortyper, och för olika årsmodeller av samma motor!
Vanligtvis brukar högfartsspolen ha några tiotal ohm och lågfartsspolen några hundratal ohm.
Mät gärna flera gånger och dra runt motorn några varv mellan gångerna, kolla att värdet inte ändrar sig.

En annan möjlighet är om någon har bytt tändspolar och satt dit sådana av fel typ eller alltför skumt piratmärke. Primärlindningarna är seriekopplade så det räcker med en felaktig tändspole för att ge för svag gnista på alla stift!