Flack vridmomentkurva 2-takt

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Finns det nån 2-taktare som har flack vridmomentkurva som en fyrtaktare?
Om inte,varför då?

4

426H

Klart det finns. Alla båtmotorer tex. Motorerna designas ju efter vad dom skall användas till och på en snöskoter har man ingen nytta av en bred effektkurva.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Många 2t har en väldigt tvär avslutning på Moment/effekt kurvan. Det gör att missar man av någon anledning variatorkalibreringen med säg 300 rpm så kan man vara 15hp förbi max effekt.(Exempel, Fusion 900, 160 hp@7200 rpm, 145 hp@ 7500rpm.)En 4t har vanligen en mycket flack avslutning på effekten, det är mycket enklare att alltid ligga vid max effekt med variatorn.När det gäller variatorislag till max effekt ger 2t bättre vrid vid samma max effekt. (vilket innebär att 4t måste större volym)

S

StoxResearch

Mika:
Gå in på www.Evinrude.com och kika lite. Där finns (fanns?) en effektkurva från en båmotor. Hur flack och bred som helst. Men nu är ju det inte nån opartisk källa precis. Det är känt bland båtmotorfolket (verkar det som) att 2T har bättre "torque", dvs mer kraft i botten.

Lyssna inte för mycket på svamlet om 4T som är out there, :p Man designar motorerna efter användningsområdet.

Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Faktum kvarstår, i en skoter är det lättare att hålla en 4t innom effektområdet än en 2t.

Så är motorerna för skotrar designade.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Lyssna inte för mycket på svamlet om 4T som är out there,
Sorry, då jag övertolkade ovanstående.
Det känns "lite farligt" att framhäva att 4t skulle ha NÅGON fördel i diskusioner med dig Stox, därav min bristande läsförståelse.

Last edited:
S

StoxResearch

Skotte:
Jag menade ju inte att något du skrev var svammel, det var inte tanken, :)

Vad menar du??? :p Om sanningen ska fram så har jag genom tiderna själv skrivit om massor med bra saker med 4T. Sånt måste man göra om man ska ha någon trovärdighet. Dock tycker jag det är väldigt skralt med fördelar, :p

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det är känt bland båtmotorfolket (verkar det som) att 2T har bättre "torque", dvs mer kraft i botten.
Helt klart....alla tester mellan tex Mercury Optimax och Mercury Verado med samma hk (Verado får anses vara den vassaste 4T-snurran "out there" med bla kompressor) visar att Optimaxen är överlägsen i acceleration och toppfart.....så map dessa parametrar regerar modern 2T helt klart. Optimax-Verado-Övrig 4T är ungefär som Tripp-Trapp-Trull i prestandaavseende. Veradon är bra mycket vassare än övrig 4T men når inte upp till Optimax. Bla Honda jobbar dock hårt med sina 4T-snurror och har börjat närma sig Verado och det utan överladdning. Honda-snurrorna går också viskande tyst (mina favoriter skall sägas :)).

Folk i gemen väger emellertid in mycket annat när de köper båtmotor....en mycket viktig faktor är ljudnivå och där är de moderna 4T-snurrorna väldigt bra :cool: Vad gäller båtmotorer är livslängd och andrahandsvärde en faktor också. Livslängden kanske i praktiken inte är sämre på en 2T så länge de sköts om (men folk tror det) men andrahandsvärdet är definitivt mycket högre för en 4T-snurra (på Sverige-marknaden dvs).

mvh / Matti

Last edited:
S

StoxResearch

matti:
Honda är väl de mest avancerade och dyraste 4T också va? Kanske därför de inte är så stora globalt sett. Jag är varse om att 4T är hårdvaluta i Sverige. Det är vad jag också har hört. Men det tänker ändras, :)

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
matti:
Honda är väl de mest avancerade och dyraste 4T också va? Kanske därför de inte är så stora globalt sett. Jag är varse om att 4T är hårdvaluta i Sverige. Det är vad jag också har hört. Men det tänker ändras, :)
Nu är vi offtopic här men Hondorna brukar ju ha varit tunga jmf. andra märken i samma storlek ungefär, så kilopriset blir kanske detsamma ;)

Själv valde jag en dock ännu en 2-taktare, fast en modern sådan med insprutning och kompressor (Tohatsu 115 TLDI), ska bli roligt att se hur den går jmf. en vanlig förgasar-2-taktare, längtar till våren faktiskt! :)

För att återföra oss lite till ämnet igen så måste det tas i beaktning att effektuttaget/"trimningsgraden" på en utombordare är klart mkt lägre än hos en snöskoter, sett till 2-taktare. Min gamla snurra på 100hk var på ca 1400cc...den nya på 115hk är på ca 1800cc...i en skoter får man ju i stort sett dessa effekter ur en 440, men säg åtminstone en skoter på 5-600cc för att ha lite marginal...ur motsvarande motorstorlek i en 2-takts utombordare tar man kanske 20-40hk max.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Sen så är det faktiskt så att man har olika belastningar på en båtmotor och en landmotor också så då går det att använda sig av en annan effektkurva

S

StoxResearch

keihin:
Har du inte hunnit testa Tohatsun än? Ska bli kul att höra vad du tycker, :) Tror inte det är kompressor i den för övrigt, det är bara tryckpumpen till insprutningen som menas.

Det är svårt att hitta tester på Tohatsus motorer, speciellt mot andra tillverkare. De är ju betydligt mindre än de övriga, det kanske är därför. Här finns ett test iaf,

http://www.trailerboats.com/output.cfm?id=1535059&sectionid=315

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Nu är vi offtopic här men Hondorna brukar ju ha varit tunga jmf. andra märken i samma storlek ungefär, så kilopriset blir kanske detsamma ;)
Nyaste Hondorna är bra mycket lättare än föregångarna, 75-, 90- och 135-hästarna är lättast i klassen. De har också "BLAST-system" med avancerad insugs- och ventilstyrning för att få bra accelerationsegenskaper (läs kunna närma sig 2T något i det avseendet).

http://www.hondamarine.se/?id=326

Sorry för fortsatt off-topic (eller är det det egentligen, vi pratar ju om vår kärlek för högteknologiska motorer i allmänhet, sen må det vara 4T eller 2T som det vill ;)).

mvh / Matti

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
Ehnebom: Helt rätt, på sjön är det alltid uppförsbacke!

Stox: Nope den är inte testad ännu, inte ens startad...får väl bli till våren. Jo jag vet att det är trycket till sprutet, men dom kallar den kompressor i broschyren å det låter ju onekligen lite fränt att säga "min snurra har kompressor" ;)
Vi Båtägare har haft med den i större test.

Matti: NÄ vi är inte så långt OT, men antar ändå att det var snöskotermotorer det syftades på...men vi diskuterar alla sorter tills trådskaparen ev. misstycker.