Sorry, då jag övertolkade ovanstående.Lyssna inte för mycket på svamlet om 4T som är out there,
Dock tycker jag 4-takt har väldigt skralt med fördelar !![]()
Helt klart....alla tester mellan tex Mercury Optimax och Mercury Verado med samma hk (Verado får anses vara den vassaste 4T-snurran "out there" med bla kompressor) visar att Optimaxen är överlägsen i acceleration och toppfart.....så map dessa parametrar regerar modern 2T helt klart. Optimax-Verado-Övrig 4T är ungefär som Tripp-Trapp-Trull i prestandaavseende. Veradon är bra mycket vassare än övrig 4T men når inte upp till Optimax. Bla Honda jobbar dock hårt med sina 4T-snurror och har börjat närma sig Verado och det utan överladdning. Honda-snurrorna går också viskande tyst (mina favoriter skall sägasDet är känt bland båtmotorfolket (verkar det som) att 2T har bättre "torque", dvs mer kraft i botten.
Nu är vi offtopic här men Hondorna brukar ju ha varit tunga jmf. andra märken i samma storlek ungefär, så kilopriset blir kanske detsammamatti:
Honda är väl de mest avancerade och dyraste 4T också va? Kanske därför de inte är så stora globalt sett. Jag är varse om att 4T är hårdvaluta i Sverige. Det är vad jag också har hört. Men det tänker ändras,![]()
Nyaste Hondorna är bra mycket lättare än föregångarna, 75-, 90- och 135-hästarna är lättast i klassen. De har också "BLAST-system" med avancerad insugs- och ventilstyrning för att få bra accelerationsegenskaper (läs kunna närma sig 2T något i det avseendet).Nu är vi offtopic här men Hondorna brukar ju ha varit tunga jmf. andra märken i samma storlek ungefär, så kilopriset blir kanske detsamma![]()