Fjällstugetips i Jämtland sökes

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Funderar på att köpa fjällstuga och för att avstånden inte skall bli för stora för att kunna åka efter jobbet på fredag och tillbringa en helg där så bör den inte ligga mer än max 30 mil från Sundsvall.
Åker Assault så jag vill gärna ha tillgång till friåkning men det ser ju ganska mörkt ut i Jämtlandsfjällen med förbudsområden på dom flesta ställen. Dessutom så måste det finnas skidbackar inom max ca 3mil från stugan så familjen har tillgång till utförsåkning.
Finns det vettiga ställen i utkanten av dessa förbudsområden med hyffsad kuperad grovskogsåkning eller dylikt? Oviksfjällen ligger ju i utkanten av förbud -kan det vara ett alternativ? (har aldrig varit där)
kom gärna med förslag!

//E

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hade det inte varit för att skidbacken är allt för dålig så hade det helt klart varit ett alternativ, finns det några andra mindre men bättre skidanläggningar än Åkersjön i Norra Jämtland?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
Risbäck? Inte så långt till borga därifrån. Där borde det gå att hitta ett hus i byn som inte kostsr alltför mkt

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Ljungdalen har fin friåkning och nära till flera backar med utförsåkning.
Två backar finns i ljungdalen och sen finns ju funäsdalen 4 mil därifrån och ramundberget ca 5 mil ifrån.
Ska ev sälja min stuga där så är du intresserad kan du höra av dig.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ljungdalen har fin friåkning och nära till flera backar med utförsåkning.
Två backar finns i ljungdalen och sen finns ju funäsdalen 4 mil därifrån och ramundberget ca 5 mil ifrån.
Ska ev sälja min stuga där så är du intresserad kan du höra av dig.
Hur är attityden mot skoterfolk i Ljungdalen? är man välkommen eller hatad om man är på sidan av spåret? skicka gärna lite info och bilder om din stuga på PM

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Hur är attityden mot skoterfolk i Ljungdalen? är man välkommen eller hatad om man är på sidan av spåret? skicka gärna lite info och bilder om din stuga på PM
Ja du är välkommen i Ljungdalen på skoter. Och jag har då aldrig hört nån som gnäller att man åker på sidan av
Leden. Så länge du inte kör på hygien och planteringar.

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
nja, alltså det beror ju på vart man ska åka, det finns ju områden som det inte är förbud på också, menar bara att alla områden/fjäll har förbud så man kan hålla lite kolla på vart dom är och inte är.

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Vi har stuga i Gräftåvallen, ca 24mil från Sundsvall. Finns 2 st liftar och väldigt barnvänligt. 1,5 mil bort finns Bydalen och där erbjuds väldigt bra skidåkning! Har åkt där i ca 27 år.

Skoteråkningen är helt ok där omkring. Vi har hittat lite roliga ställen där under de år vi kört. Sen kan man även ta skotern på släp till Höglekardalen längst bort i Bydalen, finns konstigt nog inga leder från Gräftåvallen ända dit. Man tar sig dock till Bydalen via led. Från Höglekardalen är det inte allt för långt till Åre heller.

Just för att Gräftåvallen inte är så stort så har inte priserna stuckit iväg som i Bydalen.
Jag rekomenderar det! =)

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ja i Greftåvallen verkar dessutom stugpriserna vara vettiga, har dock aldrig varit där så det får kanske bli ett besök