Fjädrar vikter variatorkit?

saipom

Medlem
3 jan 2010
28
0
1
Smedjebacken
Hjälp!
har en edge 700a -02
Den går bra men skulle vilja lite mer klipp.
vad ska man göra
fixa variatorn? hur, vilket märke. och var hittar man det...
andra förslag vore också skoj!
stefan

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
den blir rappare och axar bättre... dreva ner den 2 kugg, man tror inte de blir så stor skillnad men de blir de, för ja har gjorde på min och de är värt de...
och den växlar bättre i djupsnön, men om du köper ett v-kitt ochså så blir de en ORDENTLIG skillnad....

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Nej det har jag inte... va innerbär det...:afraid:
att du förminskar nått av kugghjulen i kedje huset...

tror du har 25 Kuggar på det lilla och 40 kuggar på det stora som han sa vill du minska runt 2 kuggar då sätter du dit ett litet med 23 kuggar...

men enklast är ju att läsa på dreven du har...

saipom

Medlem
3 jan 2010
28
0
1
Smedjebacken
Ok då fattar jag det där med dreven... men vad är ett v- kit.. är det vikter eller variator... ska man inte byta fjäder också?

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
ett v-kitt de är andra delar till en variator. tex ett v-kitt är bla en helix, fjädrar..
delarna är till både sekundär och primär variatorn...

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
almond/gold primärfjäder och justerbara vikter kan ju vara en bra start annars. Tror kring 63-65 gram ska fungera bra annars.

Köpte ett "kit" som suttit på en edge 700 för ett par år sen med just den fjädern och justerbara dalton vikter som var viktade kring 64-65 gram om jag inte minns helt fel.

Sen går de ju att laborera med olika helix osv. dom flesta "färdiga" kiten är ju igentligen gjorda för amerikanska förhållanden och kan misstämma med tex. annan matta eller annan drevning dessutom.

Därför tycker jag personligen att de är bättre med justerbara vikter så man kan mixtra lite själv tills man hittat en inställning som passar ens egen körstil.