Fix kit assault, borra smörjhål?

Ermo14

Medlem
12 dec 2013
41
0
6
Luleå
Gokväll. Fick hem ett sk. Fixkit idag, wiseco kolvar, spacer osv. Men blir livrädd när jag läser följande "if the cylinder has an exhaust bridge, you should drill lubrications holes"

Känns ju sisådär kan jag tycka! Någon som har erfarenhet av detta?
Kan jag rent av skippa det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Det är inget du ska eller kan bry dig om för de flesta skotrar i dag har ingen bro utblås. Bro utblås hittar man på crossar ex honda cr 500a och vissa old timers skotarar ,,det är helt enkelt ett stort utblås med en stödbro lodrätt i mitten utblås. Det är ett känsligt ställe så man bör borra hål genom kolven så bränsle kyler bron.

Däremot om man vill ha bättre hållbarhet/skydd mot skärning på sin moderna motor kan man borra 2mm hål strax under kolvringar på de fyra känsligaste ställena i cylindern. Det är vid utblås bro mellan vingutblås och huvud utblås och på varje sida bakre boostport. Gör man det klarar de mer misshandel innan de skär och slits mindre. Man bör borra 2 hål under varandra neröver på kolven med ca 10mm mellanrum på de fyra hörnen.

Det är ett enkelt ingrepp som jag alltid gör på alla typer av kolvar och numera är det borrhål standard på snow-X kolvar = mycket bra tänkt.

Inget måste att göra detta ingrepp men det förlänger livslängden och håller skärning borta effektivt speciellt på smidda wiseco/wössner kolvar som är känsliga vid varmkörning!!.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag hittade en bild på snowx kolvar på ebay kolla borrhålen under varandra. Det är för utblåsets ytterkanter det blir liknade ställe man borrar för att kyla mellan vingportar och huvudutblås. samma borrning på insug man ritar för mellan boostport och första överströmmare åt båda håll ,,under där kolvringarnas ringstopp sitter. Det minskar även risken för att ringstopparna ska trilla ut av värmeslag.


http://www.ebay.com/itm/Dragon-Saver-Fix-Kit-with-custom-Snow-X-Pistons-for-Polaris-800-08-12-/131034935929?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item1e824a7279&vxp=mtr
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Re: Sv: Fix kit assault, borra smörjhål?

den länken gav inte mycket. kom ju bara tillbaks te början på forumet
Fan vad underligt det gick inte spara länk från forumet o lägga in här?? Jag har ändrat länken på de tidigare svaret till ebay snow-x kolvar där syns det tydligt var man ska borra. man sätter i kolven utan ringar i cylindern och ritar av på kolvtopp var man har cylinderyta mellan portarna, det är noga att man får ner den rätt vridmässigt såklart. Sedan är det bara rita streck ner på sidorna kolv och borra. Måtten ner på kolv är minst viktigt men jag rek ett borrhål väldigt nära kolvringar på insug för då kyls ringstopparna bra.

http://www.ebay.com/itm/Dragon-Saver-Fix-Kit-with-custom-Snow-X-Pistons-for-Polaris-800-08-12-/131034935929?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item1e824a7279&vxp=mtr
 

Ermo14

Medlem
12 dec 2013
41
0
6
Luleå
Tack för svaren. Klappa ihop den igår utan att borra något. Vet ju att de är viktigt med varmkörning med smidda kolvar. Men vad är rimligt? Typ 3-4min tomgång, sen kam man smygköra
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Re: Sv: Fix kit assault, borra smörjhål?

Jag brukar varmköra tills vattnet börjar bli varmt ut i kylare ca 3-4min gissar jag? Du kan ju ta tid på hur länge det dröjer innan du känner värme bak i kylare. Därefter kör man lugnt i minst 2,5kmt gärna längre, men man kan såklart öka takten eftersom. Bäst är att ha vattentemp mätare så när den når full arbetstemp kan man slå på fullt. Men remmen bör ha 2,5kmt på sig för att nå arbetstemp också så man bör åka ca 2,5kmt innan man slår på fulla muggar i vilket fall.