De tidigare problemen med vevlager samt insugningsgummin finns de kvar på 800r motorn(tänker först och främst på 08)??
Så ett byte av insugningsgummin i förebyggande syfte är onödigt om man köper en maskin med den nyare 800r motorn.Konstruktionen med permanentfettade vevlager finns kvar även på nya e-tec motorerna. Viktigt att kasta ett öga då och då på att inget fett läckt ut.
Den dåliga kvalitén på insugningsgummina försvann 2006 enligt mina erfarenheter.
Ja, det är ganska enkelt att bestämma om den drar tjuvluft.Så ett byte av insugningsgummin i förebyggande syfte är onödigt om man köper en maskin med den nyare 800r motorn.
Eller startgas runt insuget, ökar varven är de läckage. Du kan även blåsa på med startgas vid vevaxel, då märker du ifall den tjuvsuger där oxåJa, det är ganska enkelt att bestämma om den drar tjuvluft.
Tyvärr har dessa maskiner med sina flatslide förgasare en tendens att hänga tomgången vid vissa omständigheter, när det är varmt tex.
Ett enkelt sätt att bestämma att en hög tomgång beror på tjuvluft eller något annat är att blippa på choken när tomgången hängt sig på ca 3000 varv.
När du blippar på choken kommer tomgången att sjunka. Om den långsamt stiger igen drar den sannolikt tjuvluft.
Ja, det är ganska enkelt att bestämma om den drar tjuvluft.
Tyvärr har dessa maskiner med sina flatslide förgasare en tendens att hänga tomgången vid vissa omständigheter, när det är varmt tex.
Ett enkelt sätt att bestämma att en hög tomgång beror på tjuvluft eller något annat är att blippa på choken när tomgången hängt sig på ca 3000 varv.
När du blippar på choken kommer tomgången att sjunka. Om den långsamt stiger igen drar den sannolikt tjuvluft.