Finns det problem med 800r?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
De tidigare problemen med vevlager samt insugningsgummin finns de kvar på 800r motorn(tänker först och främst på 08)??

4

426H

Konstruktionen med permanentfettade vevlager finns kvar även på nya e-tec motorerna. Viktigt att kasta ett öga då och då på att inget fett läckt ut.
Den dåliga kvalitén på insugningsgummina försvann 2006 enligt mina erfarenheter.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Konstruktionen med permanentfettade vevlager finns kvar även på nya e-tec motorerna. Viktigt att kasta ett öga då och då på att inget fett läckt ut.
Den dåliga kvalitén på insugningsgummina försvann 2006 enligt mina erfarenheter.
Så ett byte av insugningsgummin i förebyggande syfte är onödigt om man köper en maskin med den nyare 800r motorn.

4

426H

Så ett byte av insugningsgummin i förebyggande syfte är onödigt om man köper en maskin med den nyare 800r motorn.
Ja, det är ganska enkelt att bestämma om den drar tjuvluft.
Tyvärr har dessa maskiner med sina flatslide förgasare en tendens att hänga tomgången vid vissa omständigheter, när det är varmt tex.
Ett enkelt sätt att bestämma att en hög tomgång beror på tjuvluft eller något annat är att blippa på choken när tomgången hängt sig på ca 3000 varv.
När du blippar på choken kommer tomgången att sjunka. Om den långsamt stiger igen drar den sannolikt tjuvluft.

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
46
Norrlänska skogen
Tyvärr har dessa maskiner med sina flatslide förgasare en tendens att hänga tomgången vid vissa omständigheter, när det är varmt tex.
Ett enkelt sätt att bestämma att en hög tomgång beror på tjuvluft eller något annat är att blippa på choken när tomgången hängt sig på ca 3000 varv.
När du blippar på choken kommer tomgången att sjunka. Om den långsamt stiger igen drar den sannolikt tjuvluft.
Eller startgas runt insuget, ökar varven är de läckage. Du kan även blåsa på med startgas vid vevaxel, då märker du ifall den tjuvsuger där oxå

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Är fettläckaget vid vevaxeltätningen litet kan det vara svårt att se med variatorn på plats. På min upptäckte jag det det när jag tog loss variatorn för rengörning , ett väldigt litet läckage. Fick ny tätning på garanti och har kört mer än 700 mil sen dess . Kan vara bra att ta med liten spegel typ den som tandläkaren har och en ficklampa om du ska och titta på nån maskin. Då kommer du nog åt att kolla bakom variatorn mot tätningen.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16

precis så beter sej min skoter! men mina gummin är inte alls slitna, kan det va så att det inte är helt tätt vid klammrerna? Har kört så hela påsken, allt som allt ca 60 mil. Trodde det berodde på att det varit så varmt

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
packboxarna är viktigt att kolla så dom inte läckt. annars kan de sluta illa. egen erfarenhet=) insugs gummina verkar vara bättre mina har suttit på i 500mil och fortfarande som nya..