Finns det några företag som tar delar på avbetalning?

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Tjenare!
Som rubriken lyder!

Finns det företag som tar delar på avbetalning?

Alltså om vi säger att jag köper olika delar för en 20 tusen ungefär så betalar jag siochså i månaden.

Mvh/Robin

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skippa det, du får enormt taskiga villkor. Avbetalning för att köpa konsumtionsprodukter är rent korkat. Har du inte råd, köp inga delar.

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Skippa det, du får enormt taskiga villkor. Avbetalning för att köpa konsumtionsprodukter är rent korkat. Har du inte råd, köp inga delar.
Köp inga delar = Inge åka nästa vinter = Jag sitter hemma = Jag blir tjock = Jag dör av fettma.

Håller med, det är mycket detta som gjort många ungdommar ruinerade, ser billigt ut med 400kr i månaden.. men i slut ändan kanske du betalar 5-6000kr mera
Blir ju ränta när man lånar från banken också?
Tänkte låna runt 20-30tusen.
Kanske inte lika hög men inte långt ifrån av min erfarenhet?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Köp inga delar = Inge åka nästa vinter = Jag sitter hemma = Jag blir tjock = Jag dör av fettma.

Blir ju ränta när man lånar från banken också?
Tänkte låna runt 20-30tusen.
Kanske inte lika hög men inte långt ifrån av min erfarenhet?
Gör som du vill då, jag håller utkik i Justitia.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad innebär det?
Ditt ansvar ligger mot finansbolaget, inte handlaren.
Förmodligen får handlaren hela summan på momangen och du amorterar direkt till finansbolaget och de går runt på det hela genom den ränta du betalar.

Får man vara nyfiken och fråga för delar till ett värde av 20-30 k som hindrar dig från att åka nästa år?
Det är ju en hel sommar dit, och på sommaren är det väl fullt normalt att 16-åringar tar ett sommarjobb? På så sätt ska du väl få ihop dina slantar? Skoterdelar kan man ju beställa på sommaren också...

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Ditt ansvar ligger mot finansbolaget, inte handlaren.
Förmodligen får handlaren hela summan på momangen och du amorterar direkt till finansbolaget och de går runt på det hela genom den ränta du betalar.

Får man vara nyfiken och fråga för delar till ett värde av 20-30 k som hindrar dig från att åka nästa år?
Det är ju en hel sommar dit, och på sommaren är det väl fullt normalt att 16-åringar tar ett sommarjobb? På så sätt ska du väl få ihop dina slantar? Skoterdelar kan man ju beställa på sommaren också...
Haha den listan vill jag hellst inte ta upp du:p
Men om jag räknar 30tusen så är motorn inte inräknad där heller:)
Men efter att ha sett all negativa svar ang detta så skiter jag nog i att kör avbetalning.:eek:

Allt jag behövde veta!
Tack för svaren!

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
att ta ett banklån är ju det vettigast då får en lägre renta, ett förmånligare lån annan avbetalningstid mm mm mm, jämnfört mot ett finnansbolag som tar ut en ganska hög ränta för att gå runt på det, i slutändnan ha du säkert betalat tillbaka mellan 5000-10000 mer än av du igentligen lånat.

nädu arbeta ihop pengarna istället det har du igen i slutändan

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Haha den listan vill jag hellst inte ta upp du:p
Men om jag räknar 30tusen så är motorn inte inräknad där heller:)
Men efter att ha sett all negativa svar ang detta så skiter jag nog i att kör avbetalning.:eek:

Allt jag behövde veta!
Tack för svaren!
Fortfarande sugen på att höra vad du tänkt byggt för monster ifall du ska slänga ner 30k i en skoter o inte ens ha motorn inräknad?:cool::rock:

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
Har man inte råd att spara ihop pengarna har man inte råd att låna dom.
Finns tillfällen då ett lån är ett måste för att man inte har tid att vänta på sparade pengar (husköp, bilköp kanske köksrenovering osv.). Men kan man inte spara 500:- i månaden så kan man inte betala av 500:- .

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Håller med övriga i tråden har du inte pengar att lägga ut så låna INTE till det

Men om du nu helt tvunget måste låna så och du säger att din morsa inte får ta fler lån på banken så kan ni ju kolla med banken om ni kan låna upp pengarna på ett lån ni redan har lämpligtvis huslån, har ni ett hus som ni ägt ett tag så har det säkert gått upp i värde så ni kan låna upp 20k där

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Hon får inte ta lån på banken men hon skulle få ta det via lån institute som finns på nätet. Ehh newsflash för dig att dom gör upplysningar mot uc "upplysningscentralen" å där ser dom alla låne ansökningar hon gjort dom senaste åren "många ansökningar=negativt" sen räknar dom på hennes inkomst, hur hon har skött betalningar och hur mycket hon har i lån redan. Så om hon skulle få ett lån förutom på banken där hon förhopningsvis är en bra kund så finns de bara dom som har närmare 20% i ränta "en liten jämnförelse, Jag har ett huslån på 190.000 som räntan ligger på 4.8% å ja betalar 770kr/mån för endast räntan" Så där hon har störst chans å få lån är just på banken om hon har skött sig och dom kan se att hon är en bra kund, Alt om man köper en bil,båt Skoter u name it via en återförsäljare då har dom föremålet som säkerhet å då blire lättare där. Men nu vare ju lösa saker så nej du det blir nog till å knega till sommarn.

Säg att du lånar 30k till delar å sen rasar det, då står du där med ett lån på 30 tusen i ungefär 6-7 år om du ska betala 500kr/mån å ingen nytta av dom!

Då ja har jobbat åt banken i 1½år så har man ju kommit in i detta lite :D