finland

B

boman

Hej,alla skotertokiga människor i Sverige!
Vi är två skotertokiga "killar" som planerar en långtur vintern -04 och vi behöver lite tips om leder och skoteråkning i Finland. Ledkartor, bestämmelser, tips och tricks. Jag tar för givet att många som går in på Skoterleden.net har åkt skoter i Finland, så jag kastar ut en allmän fråga till Er! Hör av Er och kom med tips. Våran långtur går norrut i Sverige och söderut i Finland. Kanske Skoterleden.net är intresserad av ett reportage? Vad vet jag?;)
 

Pertzack

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Fråga svenska klubbar vid gränsen. Åtminstone Överkalix-klubben har kört i Finland. Kanske det är bäst att komma över från Övertorneå, Svanstein/Pello eller Pajala.
Några kartor kan du få också här:
www.yllas.fi -> kartat -> kelkkailu
www.kelkkapalsta.com -> kelkkareitit

Ring till städer Rovaniemi och Kemijärvi, så får du bra nya ledkartor och finner vägen fram till öst och sen söderut.
Men söderut från Botnia-viken det är litet svårt att finna vägen, eftersom det finns fast inga officiella leder/kartor/markeringar. Man har dock här också mycket skotrar. Och om man vet hur köra de första 20-50 km, sen går det bra. Men de finska skidåkarna kan vara ganska aggressiva, om du kör på deras leder...

Hur söder har du tänkt att gå? Från Kuusamo kan man köra bra ända till Kitee-trakten på officiella leder.
 

LYNX

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
>Hej,alla skotertokiga
>människor i Sverige!
>Vi är två skotertokiga
>"killar" som planerar en
>långtur vintern -04 och vi
>behöver lite tips om leder
>och skoteråkning i Finland.
>Ledkartor, bestämmelser,
>tips och tricks. Jag tar för
>givet att många som går in
>på Skoterleden.net har åkt
>skoter i Finland, så jag
>kastar ut en allmän fråga
>till Er! Hör av Er och kom
>med tips. Våran långtur går
>norrut i Sverige och söderut
>i Finland. Kanske
>Skoterleden.net är
>intresserad av ett
>reportage? Vad vet jag?;)



hejjsan jag är en skoter tokig finne som bor i mellersta finland närmare bestämt nykarleby som är en liten stad som ligger mellan vasa och kokkola (karleby)...
och undrar nu vart hade ni tänkt åka i finland om ni nu kommer hitmot våra trakter så finns det leder hit ända från rovaniemi sägs det har aldrig själv prövat men det skall finnas...
kan bara säga att vi har mycket snö här nu i nykarleby efter vad ja har hört så har vi mera änn i norra finland så som rovaniemi så kom gärna hit på besök så nog bjuder ja på kaffe och kör tips i vart fall :)...
dessutom är nykarleby nästan enbart svensk språkig så ni skulle kunna prata svenska här...=)
 
B

Boman

Tack för ditt svar. Vi behöver lite tips om Skoteråkning söderut i Finland. Tanken är att ta oss ner till Vasa och färja över till Sundsvall. Det är sträckningen mellan Finska gränsen i höjd med Pajala och ner till Vasa som vi behöver tips med.