felkod p1428, kan jag köra? 2013 Freeride

Contorta

Medlem
10 nov 2009
13
1
3
Sollefteå
Hej, jag har en Freeride 800 etec 2013. Motorlampan lyser och varningstexten Motorfel kommer upp i displayen. Jag har fått fram felkod P1428 och har läst mig till att det är avgastemperaturgivaren i pipan som felar. Kostar 3500 plus moms då det är en dubbelgivare (både pipa och slutburk).

Måste naturligtvis byta den men är i fjällen nu och vill helst inte åka längdskidor...

Kan jag köra med den, vilka risker finns för ett större haveri
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag vet inte hur de funkar på etec men alla andra skotrar som jag läst om går in i felsäkert läge så de går köra utan fara. Ecu boxen lägger på extra mycket soppa och kan dra ner varvtal och ställa ner tändningen. Jag skulle bli förvånad om Brp inte har liknade felsäkert läge.Jag skulle tordas köra ivf.
 
Reactions: Contorta

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Nu kan jag missas fel. Men jag har för mig att det ska gå att välja bort pipsensorn, alltså avaktivera funktionen då den endast sitter monterad på Summit modellerna. BUDS krävs givetvis isåfall, nån här på forumet som kanske har det eller jobbar med BRP som kan svara på om det stämmer?

Att köra för stunden med aktiv felkod är inte nån fara men den lär nog på nått sätt reducera effekten.
 
Reactions: Contorta

Contorta

Medlem
10 nov 2009
13
1
3
Sollefteå
Nu kan jag missas fel. Men jag har för mig att det ska gå att välja bort pipsensorn, alltså avaktivera funktionen då den endast sitter monterad på Summit modellerna. BUDS krävs givetvis isåfall, nån här på forumet som kanske har det eller jobbar med BRP som kan svara på om det stämmer?

Att köra för stunden med aktiv felkod är inte nån fara men den lär nog på nått sätt reducera effekten.
Läste på M-performance hemsida att vid en optimering hos honom kan han "släcka" givaren på pipan.
 

xsummit

Medlem
19 jan 2013
16
0
1
Lindesberg
Hade samma fel på en Summit -12, var inga problem för mig att köra med felkod lät sen M-performance fixa det ihop med optimering + att jag monterade deras variator rekomendationer = blev riktigt bra!