Felkod p1401 och p1407 Polaris SKS -16

moody

Medlem
8 okt 2015
18
1
1
Skellefteå
Hej, ska iväg och köra imorgon och när vi lastade ikväll så hade jag 2 felmeddelande på skotern. Det står exakt såhär:

"P1401: Exhaust Valve Actuator (PWM Converter - Diagnostics). Driver Circuit Open Grounden."

"P1407: Exhaust Valve Actuator (PWM Converter - Position). Driver Circuit Open/Grounden.

Vet någon vad det här betyder? Och är det möjligt för mig att köra imorgon eller är det bara köra skiten på tippen?
 
Reactions: Barre

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Tydligen vissa maskiner som haft skavda kablar(kortis?)i kablaget som har med styrningen av ves ventilerna(avgas giljotinerna)&göra, tror det var kring kabel skydd påsen på variator skyddet...inte helt säker, men kolla runtikring där.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror det där kan vara betydligt allvarligare än nå skadade kablar...
Först å främst skulle jag kolla reläerna som sitter brevid pipan. Dom är felmonterade och samlar fukt å vatten när dom är monterade neråt. Blir korrosion på kontakterna...
Men jag är lur på att de är dom där analog-digital konvertrarna som är viss haft fel på.
ÅF vet vad som skall bytas så bara dom styr upp de!

Överhängande risk för fiasko på skoter turen imorgon.
 

moody

Medlem
8 okt 2015
18
1
1
Skellefteå
Tror det där kan vara betydligt allvarligare än nå skadade kablar...
Först å främst skulle jag kolla reläerna som sitter brevid pipan. Dom är felmonterade och samlar fukt å vatten när dom är monterade neråt. Blir korrosion på kontakterna...
Men jag är lur på att de är dom där analog-digital konvertrarna som är viss haft fel på.
ÅF vet vad som skall bytas så bara dom styr upp de!

Överhängande risk för fiasko på skoter turen imorgon.
Ok, det blir ÅF på måndag =)

tack för informationen, jag återkommer med vad som var felet =)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
I svarta tygpåsen på variatorskyddet hittar du pwm konverteraren, en svart avlång tub. Ta isär kontakten och kolla om du har vatten där, kolla kablaget att det är helt. Det var iaf det felet på min.