Felkällor till avgassmällar?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Intresserad av en skoter, men den har problem med avgassmällar.
Går bra om man gasar fullt, men dirket man släpper på gasen och ska gasa igen så smäller den och lever jävel. Började tydligen helt plötsligt.
Motorn är en Liberty 600

Troliga fel?
Reedventilerna?
Fel bestyckning?
Tjuvluft?
Elfel?

Mvh

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Beror inte avgassmällar på att oförbrännt bränsle åker förbi motorn och antänds i slutburken? Felet till det oförbrända bränslet har jag dock ingen aning om.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Avgassmällar är som sagt oförbränt bränsle som antänds av värmen i slutburken. Möjliga fel orsaker, fullgasrepa och sedan stänger av maskinen brukar du få dom. Ej fungerande stift, Skuren på ena cylinderna kan det bli ett jävla liv. Chocken hängt sig. Med andra ord, skotern går ju som en säck kantareller nästan oavsett. Men kan även vara så att det bara är felbestyckat. Tror inte det blir avgassmällar av defekta reeds då reedsen är där för att stänga så inte bränslet trycks tillbaka in i förgasarna. Och skulle det vara dom är dom nog rejält trasiga. Mina tankar och svar iaf.

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Har en ves 600 som betedde sig exakt lika efter byte av tändspole till en ny. Gick absolut inte illa utan ville bara puffa ibland när man släppte gasen, prova byt stift. Nya stift och tändhattar gjorde susen på min. Lycka till