Første turboscooter - Summit X Expert eller Freeride

nicolai

Ny medlem
24 okt 2025
1
1
3
41
Senja, Nord-Norge
Hei,
Har nå kjørt to sesonger og er virkelig hektet på scooter. Kjøpt brukt til nå, men har kanskje muligheten til å få en god pris på nytt Ski-doo . Kommer fra en Arctic Cat Alpha One 2019 modell. Har prøvd å se etter turboløsninger til den, men ikke funnet noe enda, og tenker heller jeg kjøper nytt og fabrikkmontert turbo.
Jeg prøver å kjøre så mye pudder som mulig, men det er jo varierende føre. Er mest skogskjøring hvor jeg bor. Jeg bygger ikke store hopp, men liker å leke og kanskje hoppe utenfor noen klipper. Som når jeg står på ski. Ønsker å lære meg hop overs og slikt. Kommer ikke til å drive med high marking. Kjører kontrollert i løyper og foretrekker å kjøre mer agagresivt utenfor.
Skal en sjelden gang bruke scooteren til å dra med meg en liten slede for å komme til camp for å jakte og ha med dama. Så blir å kjøpe med en sete og feste på og mulighet for å få på slede.
Liker å prøve meg i tettere skog og litt bratt terreng.

Forhandleren anbefalte meg Summit X Expert 154. Noen som kan komme med noen anbefalninger i forhold til det jeg skriver? Vurderer Summit X Expert 154, eller Freeride 146/154.

Reactions: Sneeuwscooter

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
149
33
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Du vet min åsikt. ;)
Summit X Expert med den nya styrgeometrin.

Men vad du skrev här, "Skal en sjelden gang bruke scooteren til å dra med meg en liten slede for å komme til camp for å jakte og ha med dama. Så blir å kjøpe med en sete og feste på og mulighet for å få på slede."
Jag tror inte att det är en bra idé för någon av dem; kanske lite bättre med Freeride.
Jag vet inte om det fungerar, dubbeldyna på Summit eller Freeride.
Pulka, det fungerar, men kanske du behöver en annan bakbåge.

Jag tror att andra här vet mycket mer om detta.

Jag hittade det här, just, kanske det hjälper lite.: https://snowmobile.se/allt-om-ski-doo-summit-freeride-2026/

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.200
165
63
Säfsen
När det gäller dubbeldyna och passagerare så skaffa hellre en billigare andraskoter med dragkrok.
Antingen med dubbeldyna om tanten inte vill köra själv, eller också en enklare sportskoter med dragkrok om du kan övertyga damen att köra själv.