Förstyva motorkuddar på xp

Jörgen mattsson

Aktiv medlem
20 mar 2007
50
0
1
Har läst att vissa epoxy fyller motorkuddarna för att få dom styvare.

Men vilket medel/spackel brukar ni använda och vart får man tag på det? måste man då borra ur för bulten eller gängar man i det då?

Vet att de finns kuddar från rs som ska vara styvare men dom lär vara ganska dyra?

R

RevMan

Såg nån bild på dootalk där dom fyllde kuddarna med epoxy. Då satte dom öronproppar i bulthålen för att inte täppa igen hålet. Dom använde sig av Devcon 2 Ton Epoxy 23145. Vet inte om det är lim eller lamineringepoxy. Det finns förtjockningsmedel som man kan blanda i lamineringsepoxy.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har fyllt mina me Wurth:s Limma/täta.
Blir som silicon fast lite hårdare när det stelnar.
Vet att lite bilfolk fyller sina motorkuddar med lim till vindrutor på bilar.
Låter som epoxy blir för hårt eller?

R

RevMan

Är ganska många på dootalk som har fyllt motorkudsdarna med epoxy. dom blir inte helt stumma, bara hårdare.

Jörgen mattsson

Aktiv medlem
20 mar 2007
50
0
1
Ska fara och inhandla plastic padding super epoxi och prova. vist är de bara på svänghjuls sidan man behöver fylla dom andra ser hårda ut.

Jörgen mattsson

Aktiv medlem
20 mar 2007
50
0
1
Kan medela att de inte går att fylla på svänghjulssidan då det nästan inte finns någon grop att fylla igen. lär göra stoor skilnad på variatorsidan dock.

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Jag tog och fyllde mina på variatorsidan med epoxy, blir intressant och se om det blir någon skillad.

På rs skotrarna så sitter det ju en "gummibricka" under gummina på variatorsidan. Så stoppade dit sådana med.
Hoppas att det inte blir sämre i alla fall.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Mecka lös motorkuddarna på PTO-sidan, pilla in öronproppar för att slippa lim i gängorna, lägg kuddarna upponer på en plan yta, fyll med Plastic Padding epoxy, låt stelna, slipa jämn yta med lamellskiva på vinkelslip, återmontera, välkomna vibrationer och en motor som sitter bättre fast och således har man då något mer kontroll över remslitage.
Finns även en sk "torque limit stopper" bakom främre motorkudden, som jag vill minnas är i rött utförande och gjord av hårt gummi. Denna bytte jag mot dito från RS, i plast. TROR det var den blåa, den är någon millimeter högre än motsvarande röd från RS. TROR att den blåa hörde till RS '10.