Första skoterköpet:)

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Behöver skotern vara sportig och rolig att köra med både på led och ospårat? Eller är det viktigaste att den tar er fram dit ni vill komma och att den är bekväm att åka två på?

Om det är det sistnämnda så kan nog något touring-aktigt vara lämpligt. T.ex. Lynx Adventure GT 600 E-tec (om ni vill ha tvåtakt, väger lite mindre men kan lukta en del) eller Lynx Adventure 600 ACE eller 900 ACE (om ni vill ha fyrtakt, väger lite mer men luktar mindre och håller bättre). Ski-doo har motsvarande modeller som heter Expedition istället, men samma motorer. Ytterligare alternativ utöver ovanstående kan också vara Lynx Commander med dubbeldyna eller Lynx 49 Ranger med dubbeldyna, bägge dessa finns också med tidigare nämnda motorer. Samtliga som jag nämnt blir begagnade då, ni får svårt att hitta sådana nya för 80000 kr.

Om det är något sportigare och roligare som ni vill ha så kan en begagnad Ski-doo Freeride (från 2014 och framåt) med dubbeldyna kanske vara något (finns dock endast med 800 e-tec, starkare tvåtaktsmotor). Eller Lynx Boondocker, också där med dubbeldyna och från 2014 och framåt. Även Ski-doo Renegade kan tänkas passa in, om den har dubbeldyna. Eller Lynx Xtrim med dubbeldyna, 2014 och framåt. Ingen av dessa är riktigt lika bekväma att åka två på som touring-maskinerna som jag nämnde först, men de här skotrarna är lite sportigare och roligare istället som sagt. Beroende på mattlängd och höjd på kammar så kan de vara lite varierande bra på att ta sig fram i lössnö.

Jag har bäst koll på Ski-doo och Lynx, någon annan får ge tips om de modellar som Yamaha, Polaris och Arctic Cat kan tänkas ha.
 
Reactions: Svea i svängen

Svea i svängen

Ny medlem
12 nov 2019
3
0
1
Örebro/Lillfjäten
Har kollat runt o läst massor för att sätta mig in i det här med att välja rätt första skoter (beg)..... kan Lynx xtrim 3500 RE 800 etec med 430 mil på mätaren vara något för oss?