Förstärka styrstång MM700 + styrhöjarfrågor

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1) Styrstång.
Efter att jag monterade 2" styrhöjare så upplever jag att styrstången flexar. En del av det sitter säkert i bussningarna i infästningen, men jag misstänker att styrstången är lite för klen för de brytningar som den utsätts för nu.

Är det nån som vet ifall man kan förstärka styrstången utan att ta lös den?
Jag tänkte mig att ta lös styret, slipa upp hålet och banka i en järnstång.
Går det?

2) Jag vill gärna höja styret lite till. 4" vore nog ganska lagom.
Funderingar:
* Gas-/oljewire: funkar det med en universalförlängare?
(http://www.skoterdelen.com/gaswire-forlangare--p-17367-c-1706.aspx)
* Bromsslang: finns det från nån annan skoter en standardslang som är tillräckligt lång? (Jag behöver inte blingbling-stålslang.)

Nåt mer jag behöver tänka på?

:hello:

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Ohja, styrstången behövs förstärkas! :D

Har hett av min 3ggr, fattar inte. Men till slut blev jag less. Tog lös styret/höjjarn och plasten framtill. Kapade bort styrstångs plattan. Sen kapade jag av styrstången på 3 ställen och montera in en massiv stång in i styrstången. På med dom 3 kapade bitarna från styrstången och så helsvetsade jag de med pinne. Jävlart stummt och funkar skit bra ! :)

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Jag satt en 5 tums höjjare på min Max i vintras och jag väger nästan 100 pannor men inte har då jag knäckt nån styr stång. Jag köpte längre gaskablar från nån sida sen gick jag in på en hydraulik firma och hade med mig original bromskabeln så gjorde dom en som var 2dm längre, gick på typ 300kr.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tänkte mig att ta lös styret, slipa upp hålet och banka i en järnstång.
Går det?
Så hade jag gjort. Försök om möjligt få in ett mothåll längst ner under motorn (kul) då du ska banka ner stången, så att du inte slår sönder överfallen.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
3,25"...kan säga att mina bromskablar är duktigt tajt dragna redan med 2"...

Hur bökigt är det att få ur motorn?
Är faktiskt inte mycket bök att ta ur motorn. Variatorn måste av. en aluskena på kedjehussidan. avgas. Lossa på förgasare, oljevajern, elkontakter samt lossa kylslangarna. Motorn sitter bultad i fyra bultar Tar kanske en timme beronde på hur van du är.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag satt en 5 tums höjjare på min Max i vintras och jag väger nästan 100 pannor men inte har då jag knäckt nån styr stång. Jag köpte längre gaskablar från nån sida sen gick jag in på en hydraulik firma och hade med mig original bromskabeln så gjorde dom en som var 2dm längre, gick på typ 300kr.
Köpte du längre vajrar eller köpte du förlängare? Jag skulle haft längre oljewire och funderar om det går bra med en vanlig gaswireförlängare.