Förstärka boggie på pro rmk-19

Totte24

Medlem
20 feb 2021
26
0
1
25
Luleå
Har nu tänkt köpa mig en pro rmk-19 med beltdrive, och jag har tänkt om det behövs förstärka lite framförallt bandtunnel och boggie då jag gillar att köra på rulle och hoppa, har redan ersättningsdämpare från min förra skoter så d behövs ej
Frågan är om det behövs för der känns tråkigt att köpa nya boggieskenor eller att bryta tunneln
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
En Pro RMK är byggd för maximal framkomlighet.
Bantad i vikt så mycket det går och därmed ganska bräcklig för hopp och sånt.
Visst man kan ju förstärka...

Men dom är alltså byggda för att klättra på bästa sätt och håller därför skidorna nere så långt det är möjligt. Står inte gärna rakt upp på myrar och så.
Det går att byta matta och mixtra med fjädringen så dom reser i tid och otid...
Men då har man liksom förstört grundide`n med dom...

Skulle jag bara åka rulle och hoppa skulle jag köpt nån Freeride eller Lynx.
Eller en Khaos.
 

Hellsledder

Medlem
4 apr 2013
18
2
3
Ääääh, se på Ahrling å Grönlund, för att nämna några svenska galningar som kör ganska hårt med sina pudermaskiner, så ser du att det går fint att hoppa ganska ordentligt utan att vika ihop dom totalt, och en Khaos är inte förstärkt något mer än en Pro, "bara" rullevänligare.
Det som brukar ge sig först är boggieskenorna, ffa vid snea landningar eller vid landningar med fronten högt, bästa botemedlet mot det är troligtvis IceAges Bomber skenor, sen kommer diverse förstärkningar av org skenorna, en "X-brace" är inte heller så dum!
Sen kommer främre vaggan i boggien, vid tunga landningar med ordentliga genomslag spricker den i någon svets eller så blir det övre röret böjt till slut, eller båda delarna! :)
Bakre vaggan, vid upprepade tunga landningar kan även denna spricka i någon svets.
Sammantaget tycker jag dom håller sjukt bra, och är lätt att förstärka dom "svagaste" punkterna, visst det är inga crossmaskiner men det ska dom ju heller inte vara, och landningarna ute i skogen eller på fjället är som regel mkt mjukare än på en isig crossbana!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Tycker man inte behöver vara orolig över hållbarheten. De håller faktisk väldigt bra i chassiet så där behöver man inte förstärka något, en räjälare bakbåge är ett tips som har stöd ner till boggieinfästningsplåtarna, då böjer du inte tunneln när man landar uppochner.
Sen vet man bara vart dom brukar gå sönder så är det bara att hålla ett extra öga på de detaljer, och det är i stort det som hellsledder har tagit upp.
Så mina tips:
Bättre bakbåge.
Icage bomber rails.
Håll koll på främre svingen i boggien, den brukar spricka intill svetsarna först de nedre sen de övre. Vid runt 300mil.
De övre axlarna/rören på bakre och främre svingen böjs vid hårda landningar, märks när man skruvar ur boggien när det går bra utan mutterknack för att få ut skruvarna, då axlarna inte snurrar.

Sen om du vill ha en mer rullevänligg maskin så köp inte en pro rmk. Men skulle du göra det ändå och väljer att byta skenorna så köp iceage khaos skenor. För då blir det typ lite mitt i mellan pro och khaos.

Jag känner då att de mår sämre av ledkörning än att dra något hopp i skogen i lös snö....
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Om man kör lite fortare så man hoppar ordentligt och landar som folk klarar dom det mesta. Kör man för sakta och "hoppar" mer likt en misslyckad raketuppskjutning rakt upp och landar rätt ner på vändhjulen igen så kommer skenorna vika sig!

Sällan man ser att skenorna vikt sig mellan svingarna utan jag vill påstå att det är misslyckade svanslandningar som orsakat "98,75%" av skenhaverierna.
 
Reactions: Undie

Totte24

Medlem
20 feb 2021
26
0
1
25
Luleå
Grejen är att en khaos kostar 40 tusen mer än en rmk jag fått erbjudande på

annars får ja väll sikta på freeride, boondocker re eller något liknande

har kört summit och den körde ja fox och förstärkta boggieskenor och det funkade bra men är lite sugen på en polaris då jag tycker dem ser bra ut, samt byta maskin till något annat än brp och testa bara
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
För en liten del av dom där 40k så kan du ju köpa bomber rails eller skenförstärkningar till original. Köper du skenor med khaosprofil får du dessutom en lite mer lekfull skoter
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Bling factory har annars ordentligt rejäla skenförstärkare för i trakterna av 2000:-, (antagligen lite dyrare nu)
Hade sånna på min ProRide för ett antal år sen och det var innihelvete mycket fräst aluminium för pengarna!
 
Reactions: Totte24

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Sälj originalskenorna medans dom är raka och köp iceage bomber rails. Blir typ samma pris som att köra förstärkningar till original, men slutresultatet blri starkare och mindre vikt.
 

Totte24

Medlem
20 feb 2021
26
0
1
25
Luleå
Det var ungefär så ja tänkte istället för att köpa för 40 k extra kan man modda den då ja fick ett väldigt bra erbjudande på just den skotern


Skickat från min iPhone med Tapatalk