Förslag på tolkrep efter skoter

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Hej

Jag tänkte tillverka ett rep för kunna tolka med skidor efter skotern. Är det någon som tillverkat ett sådant tidigare, och som har några bra förslag.
Min idé är att ta ett typ klättarrep och göra öglor med 1-2m mellan rum och där sätta fast en karbinhake med ett "handtag" som är gjort av rundslig av rep med plastslang över. eller är någon som har ett bättre förslag.

/Anders
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej
Vi har en massa tolkrep här hemma men det som fungerar bäst tycker jag ett "vanligt" blåttrep på ca 5mm i diametern som är ca 7 meter långt och så sätter man en pinne (ca 3 cm i diameter) i änden som man kan hålla i , ska se om jag kan ta ngn bild idag om du vill se
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hej

Jag tänkte tillverka ett rep för kunna tolka med skidor efter skotern.........
/Anders
Enklast och säkrast är att du har ett rep 8-12 mm utan öglor eller handtag för att inte riskera att någonting hakar fast om tolkaren skulle ramla.
Skall man tolka en eller flera är det gamla sättet vid militär skidtolkning lättast, tolkaren fäster sig i repet med hjälp av stavarna medelst ett enkelt halvslag (dragkraften framåt låser linan vid stavarna), med trugorna i armhålan och repet i andra handen får man en förnämlig ryckdämpare också. Skulla man ramla har man då bara sig själv och skidorna att ta hänsyn till och i snön ramlar man ju mjukt på de flesta ställen.