försäkrings fråga

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
hej på er alla....

är det någon som har Gjensidige som försäkrings bolag på skotern ?

jag har det å jag har blivit bestulen på min skoter. som stod på en släpkärra å kärran va inte låst men det var skotern med godkännt lås.... fick nyss ett brev från Gjensidige där dom säger att jag inte följt villkoren (villkorsskrivna aktsamhetskraven) så dom sänker utbetalningen med 50% :confused:

är det någon som har sett några liknande villkor ?
eller försöker dom bara....

jag har själv inte kvar mina villkor så jag kan ju inte kolla dom
så nu hoppas jag på hjälp här

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det finns en kille här på forumet som helt blivit nekad ersättning av samma bolag, om jag minns rätt var det en låst crossfire som stod i ett låst garage... Minns dock inte hans forumnick. Prova söka lite!

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Har du kollat villkoren på hemsidan?

http://www.gjensidige.se/upload/Motor_PDF/Snöskoter/Gjen_Snoskoter_villk_100101_ny3.pdf
http://www.gjensidige.se/upload/Motor_PDF/Snöskoter/2009_01_01/Försäkringsvillkor_Snöskoter_090101.pdf

Gjensidige är inget företag jag litar på, men hyffsat billiga är dom .

"Snöskoter/släpsläde skall vara låst med ett godkänt Klass 3 lås. Är snöskotern/släpsläden placerade på ett släp skall dessutom släpet vara låst med ett av Gjensidige godkänt kulkopplingslås eller kättingslås (Klass 3)."

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Jag har haft att göra med dom vid olyckor och stulna extraljus på bilen. Har personligen fungerat klockrent varje gång. Men vid stöld verkar det tyvärr inte vara riktigt lika smidigt.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
När jag snackade med dom om saker som eventuellt kunde sänka premien så sa tjejen på Gjensidiges kundtjänst att skotern skulle vara lås med tre (3!) godkända lås för att jag skulle få ut något om skotern stals.
Kan säga att det tog inte lång tid innan jag bytte försäkringsbolag... hade samma idioter på bilen också.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
När jag snackade med dom om saker som eventuellt kunde sänka premien så sa tjejen på Gjensidiges kundtjänst att skotern skulle vara lås med tre (3!) godkända lås för att jag skulle få ut något om skotern stals.
Kan säga att det tog inte lång tid innan jag bytte försäkringsbolag... hade samma idioter på bilen också.
Det där stämmer inte. Detta är vad som gäller:

snöskoter/släpsläde skall vara låst med ett godkänt Klass 3 lås. Är snöskotern/släpsläden placerade på ett släp skall dessutom släpet vara låst med ett av Gjensidige
godkänt kulkopplingslås eller kättinglås (Klass 3

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tolkar jag detta rätt att om din maskin värderas till 80k så kommer de betala ut totalt 40k minus självrisk?

Låter ju helt absurt, vanligtvis är det ju så att om du saknar godkänt lås höjs självrisken...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
fick nyss ett brev från Gjensidige där dom säger att jag inte följt villkoren (villkorsskrivna aktsamhetskraven) så dom sänker utbetalningen med 50% :confused:
Betrakta alltid den första kommunikationen med försäkringsbolagen som en trevare dvs de försöker göra dig osäker med att peka på någon detalj och ger ett bud som de hoppas...... du ska anta direkt dvs bingo för dem.

Visst är det så att du slirat på aktsamhetskraven iom att släpet varit olåst men som någon skrev, i så fall är det naturliga att justerde det via självrisken då det försäkrat objekt alltid har ett "fixt" listvärde baserat på ålder och slitage.

DVS, läs igenom vad du fått från dem och anser du dig ha rätten på din sida så bestrid med sakliga argument.

Sedan får du säkert en ny trevare med ett bättre bud vilket visar att de är förhandlingsbara och säkert kan öka på sitt bud lika mycket till, är du inte nöjd så gör klart det för dem och om du känner att du har torrt på fötterna sätt ett slutdatum där du förväntar dig ett slutgiltigt ställningstagande från dem.

Vad kan vara rimligt??, varje fall är unikt men om de t ex skulle sätta dubbel eller trippel självrisk*bör de vara närmare verkligheten så länge de håller sig under 20 % av objektets listvärde.
Visst, har du parkerat ett olåst släp över natten på E 4:an med en skylt ""Take Me-I´m yours" på så bör de väl ta ännu mer men det har du väl knappast gjort.

En enkel bakgrund till att de gör så är helt enkelt marknadssituationen där de slåss om de lättflyktiga kunderna som alltid vill ha billigast möjliga försäkring.
Ibland sammanfaller den kundstocken med ett högre skadeutfall och de måste helt enkelt ta igen detta på olika sätt, t ex genom att sänka utbetalningarna då det aldrig kommer att fungera att ta in 50 öre och betala ut 1 krona.

Vi kommer att se ännu mer av detta i framtiden från de bolag som de senaste säsongerna slagits om marknadsandelar.
Så länge de grupperar maskinerna i alldeles för få kollektiv för att deras "försäkringsstock" ska vara attraktivt i återförsäkringsledet så är det ett måste att de med alla medel måste ta tillbaka vad de kan från kunderna i händelse av försäkringshändelser som tillgrepp eller skada.

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
skotern är värderad till 55k... men dom tycker jag har varit oaktsam när jag har skotern låst i ett skåp släp som jag har haft bakom bilen.... kom till hotelet i fjällen där vi ska åka med skotarna kl:22,00 och där är det trångt på parkeringen så jag är tvungen att kroka av släpet från bilen, å ställa den brevid bilen.... klockan 01.30 kommer det en annan gäst å parkerar där mitt släp har varit parkrat.... alltå är släpet stulet mellan 23.00 till 01.30... så dom drar av 50% på skoter ersättningen samt självrisken för min oaktsamhet..... vad ska jag göra ??

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Har aldrig hört talas om något bolag som drar av sånna där otroliga summor även fast dom bedömer att man varit oaktsam.

Dubblad självrisk brukar väl vara mer eller mindre standard?

Har du läst igenom dina försäkringsvillkor för att se vad det står där?

Tycker absolut du ska bestrida detta.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
det rimliga vid ej följda aktsamhetskrav är att man kan få betala nån tusing mer i självrisk allt annat ska man bestrida, kontakta en jurist om dom bråkar