Förklaring på viktskillnad?

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Så här har det skrivits på forumet innan:

RevMan:
e-tec systemet tillför lite vikt.
Spridarna väger kanske som förgasarna men den elektriska bränslepumpen är tyngre än den pulsdrivna pumpen på 800r.
ECMen väger betydligt mer och oljepumpen är mycket tyngre.
Däremot så är stötdämparna väldigt mycket tyngre. Summit hillclimb har i stort sett samma stötdämpare som summit X förrutom clickers i framvagn som inte gör någon viktskillnad och en piggy bag bak i boggien som tillför lite men inte mycket vikt.
Hillclimb har inga chassiförstärkningar som jag vet, bara förstärkning på boggieskenorna.

Freride är ju byggd på RSen och ni kan ju kika på fotstegen så förstår ni att den är tyngre.
Dämparna är välgit mycket tyngre. Grövre dämpare med piggybag runt om, dessutom längre dämpare bak i boggien och den är tung.
Men jag tvivlar på att den känns tyngre, snarare tvärt om. kör man den och hoppar till en felinställd summit 800-08 så tror jag att -08an känns mycket tyngre.
Rapporterna från dom som testat freeride säger ju att den är grymt lättkontrollerad och går riktigt bra.
Slutligen, jag känner ingen skillnad på vikten när jag har full eller tom tank och det är mer än 20 kg skillnad.
Utan att testa den så tror jag att ski-doo har fått till en maskin som fungerar sjukt bra direkt ut ur lådan.

Att e-tec drar lite olja och bensin är ju i stort sett bevisat.
De större evinrude utombordarna klarar sig på 0,25% olja per lite bensin.
Skotermotorerna vill ha runt 1-2% beroende på hur man kör men 800R brukar inte ha några bekymmer med att slurka i sig 4-5% olja så även där är det stor skillnad.

426H:
Så här skrev nån snubbe på dootalk (viktskillnad mellan 2010 hillclimb och freeride):
RS-chassie med feta fotsteg: +7 kg
Etec: +5 kg
Dämpare: +3 kg
Matta: +1,5 kg

Jag för min del är helt övertygad om att dessa kilon inte kommer att kännas alls.
Har aldrig känt skillnad på min förra skoter, XP 600 SDI, om det var 10 eller 35 liter soppa i tanken.
Att ha en lössnömaskin som går att piska hårt efter leden om man vill är värt dessa x-tra kilon för mig i alla fall.
RS chassit kunde jag förmodligen ha klarat mig utan då jag inte hoppar från 10 meters klippor men dämparna och den förstärkta boggien hade jag inte klarat mig utan.

R

RevMan

Att det skilljer så pass mycket som 7kg på vanliga summit 154" chassiet och Freeride chassiet köper inte jag.
Däremot tror jag att det kan skillja lite mer än 3kg på dämparna om det inte sitter titanfjädrar på dom.

Blir nog sommarprojekt att skruva isär Freriden och polarens XRS och se skillnaden.
Torrvikt ska man inte titta så mycket på, vilken som ståpr på chassiet är närmare sanningen (körklar) dock kan det skillja ett par kilo där beroende på om man "Rapar" tanken eller inte när man tankar. XP tanken har några liter extra som egentligen inte ska utnyttjas för att det inte ska läcka bensin om skotern är fulltankad och det blir lite varmare, men när man har tankat fullt så kan man skruva tillbaka locket och trycka ner på lyftbågen bak så får man i ett par liter mer.

Summit XRS -10 är bara 7kg lättare än summit XRS -07
Kan ju gämföras med Xtrim 800 -09 som är 8kg lättare än Svintunga renegade 1000

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Man har ju bara åkt kortmaskin förut och visst ska jag erkänna att man är lite orolig för att den ska kännas lång vid ledåkning, men jämför man med x-trim så är den ju bara 10,5cm längre så hoppas de blir bra iafa ...