förgasare polaris

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.911
892
113
Kramfors
Kolla att alla trottlar lyfter samtidigt och lika mycket vid full gas de är de viktigaste. Luft/bränslebladskruvarna ställer man så motorn går finast/jämnast på tomg. Utgå från 1 eller 1,5 varv utskruvat varv och jobba därifrån till motorn går så fint som möjligt.

Trottelnålen clips kan du sätta på mitten av spåren på nålen. De kan behövas justeras när du kört ett tag och kan se färgen på stiften vid halv gas tester.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man ska dock inte hänga upp sig FÖR mycket på färgen på tändstiften. Numera blir de ju inte lika chokladbruna som de ser ut att vara på alla gamla återanvända bilder som härstammar från den tid då tändstiften blev bruna av blytillsatser i bensinen.

När tändstiften får tydlig färg (annat än svart pga sot eller en "normal" gråfärg) idag så beror det oftast på färgämnen i tvåtaktsoljan, så en motor som går under precis samma driftförhållanden kan få helt olika färg på tändstiften beroende på vilken olja som används. Om man kör på E85 kan tändstiften bli rödbruna av färgämnet i bränslet.