Förgasarbestyckning Summit 500?

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Tjipp!

Då det antagligen börjar på finnas en hel del kunskap på detta forum testar jag här, då mina lokala handlare inte är speciellt hjälpsam...

Har en Summit 500 -98 som jag tycker börjar dra mycket soppa.
Funderar därför på koppla bort HAC och bestycka om den.

För 583-motorn finns fina rekommendationer på bestyckning här på forumet, men nån som vet vad en 500 ska ha??

/Henke

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Om vi säger såhär istället...vilken modell av 500:an ska man titta på för att kunna dra nån jämförelse?
Grand Touring 500?
De hade väl RAVE-portar men ingen HAC...

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Förlåt att jag tydligen inte gör mig förstådd här...:stupid:
Jag är självklart helt medveten om att det är något fel...och jag är 99% säker på att det är HAC:n som spökar!

Nu är det inte kunskaper inom det svenska språket jag behöver hjälp med i första hand. De flesta normalt funtade människor brukar ändå förstå vad jag menar både i tal och skrift. :rolleyes:

Hursomhaverbarnenkär så kanske du är medveten om att de här HAC:erna brukar ge upp med tiden och att de inte heller tillför speciellt mycket för en annan som bara kör i lågterräng mestadels av tiden. Dvs. det är sällan det är över 1500möh här vid kusten... ;)

Sitter för närvarande och läser sprängskisser på GT500, Formula500, MXZ500...och ser att samtliga har olika förgasarbestyckningar, men samma förgasare i grunden.

Nålen och slidskivan är dock lika såvitt jag kan se.

Ska man tordas nyttja samma grundkoncept som Formula 500 använder i min Summit tro?
Då behöver jag bara komplettera med en storlek på huvudmunstyckena då jag kan flytta från Hö till Vä.
Ja åsså nya lågfartsmunstycken då...för där skiljer det ordentligt! (75 på Summit och 50 på GT mfl.)

Nåja, godnatt för idag!

Last edited:

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Här var det rensat på skitsnack...

Har precis fått ur förgasarna...det var inte helt enkelt då skotern står i kallgarage och det har smält snö och frusit till is så huven var halvt omöjlig att få upp...lyllos de som har varmgarage...*suck*
Men skam den som ger sig! Ingen sprucken huv och all lack kvar...

Nåja, en fråga till om ni orkar läsa...och ännu hellre svara...

Jag har tänkt prova bestycka den som en MXz till att börja med. Men tror ni jag behöver byta nålmunstycke?
Samtliga modeller har samma nål, men Summit har några snäpp större nålmunstycke. Q6 istället för Q4 på MXz (Q3 på GT och Formula)
Enligt http://www.victorylibrary.com/tech/mikuni-2.htm skiljer det inte speciellt mycket...

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Är det ingen som kan hjälpa killen? Skamligt att alla skriver så oseriöst att det måste raderas. Han har ett problem och vill ha hjälp.
Jag är ingen expert men tror att du behöver större huvudmunstycke än en mxz (kortbandare) eftersom du har längre matta behöver motorn mer bränsle (=kylning). Kollade upp bestyckningen i min mxz rev och det var lite större på mxz renegade med samma motor och årsmodell men längre matta. ÅF påstod iaf att det var p.g.a mattan och det stämmer nog. Börja med ett för stort MJ och gå neråt. PJ kan du säkert låta vara samma eller nästan samma iaf.

Vad exakt är HAC? Kolla upp bestyckningen på en annan skoter med 494 motorn och helst 345 matta och likadana gasare. Kan ju finnas nån lynx som har det också. Finns ju massor med 494 motorer.

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Jag är ingen expert men tror att du behöver större huvudmunstycke än en mxz (kortbandare) eftersom du har längre matta behöver motorn mer bränsle (=kylning). Kollade upp bestyckningen i min mxz rev och det var lite större på mxz renegade med samma motor och årsmodell men längre matta. ÅF påstod iaf att det var p.g.a mattan och det stämmer nog. Börja med ett för stort MJ och gå neråt. PJ kan du säkert låta vara samma eller nästan samma iaf.

Vad exakt är HAC? Kolla upp bestyckningen på en annan skoter med 494 motorn och helst 345 matta och likadana gasare. Kan ju finnas nån lynx som har det också. Finns ju massor med 494 motorer.
Det är just det jag gjort...om du läser lite längre upp i de inlägg som är kvar... ;)

Nja...Grand Touringen borde inte gå någe lättare än MXz...å den har betydligt mindre MJ...
Känns dock som att ett PJ på 75 mot de andras 50 är lite övermäktigt...

Ähh...radar upp dem här så kanske det blir intressantare...
Pratar alltså om -98:as 494 Rave

Summit:
PJ75
MJ 330 resp. 350
NJ-480-Q6

Grand Touring:
PJ50
MJ 290 resp. 320
NJ-480-Q3

MXz och Formula:
PJ50
MJ 300 resp. 330
NJ-480-Q4

...med viss reservation för felskrivning...så har man det sagt också ;)

HAC är alltså den pryl som Summiten använde sig av i tidiga årsmodeller för att kompensera för variationer i höjd.
Under 600möh ska det monteras "sea kit" enligt manualen...verkar inte vara nån som vet vad det är när man frågat runt :hmmmm2:
Skitsamma..nu är min HAC paj...och ska kopplas ur.

Största frågetecknet just nu är om man måste byta nålmunstycket...eller om man kan snåla å köra på samma. Hur stor skillnad kan det göra. Kan man rätta till det med nål-höjden istället...eller är det risk för fett från 1/8-1/4 gas?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Det handlar alltså om Rotax 494 Rave motor i ett S-2000 chassi .

2. Under 600 möh ska det monteras "sea kit" enligt manualen...
verkar inte vara nån som vet vad det är när man frågat runt :hmmmm2:

3. Största frågetecknet just nu är om man måste byta nålmunstycket...
eller om man kan snåla å köra på samma.
Hur stor skillnad kan det göra.
Kan man rätta till det med nål-höjden istället...
eller är det risk för fett från 1/8-1/4 gas ?
1. Den absolut säkraste/bästa bestycknings rekomendationen får du om du tittar på en likadan maskintyp som du har men av sista årsmodellen !
Detta då tillverkaren under åren en modell finns brukar ha lärt sig att fin lira med förgasarna för att uppnå det enligt dem maximala.

2. "sea kit" är mig veterligen bara div. variator grejer för att maskinen inte skall övervarva då den köres på låg höjd.
Har för mig att alla svenska modeller har "det" direkt vid leverans :hmmmm2:

3. Original förgasar bestyckningar ifrån fabik är till 99 % bestyckade för fett.
Detta då tillverkaren vill vara på den säkra sidan och ansvaret faller på kunden. :cool:

Hål diametern på ett :
Q6 munstycke : 2,730 mm
Q3 munstycke : 2,715 mm

det du vinner i pengar på att inte köpa Q3 munstycken förlorar du snabbt på ökad bränsleförbrukning... men valet är ditt ! ;)

.

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
2stroke: Har jag nån poäng i mitt mattlängd resonemang eller blev jag lurad av ÅF? Har då aldrig hört om nån som bestyckat om för att dom förlängt en maskin. Borde ju funka att ta bestyckningen rakt av från en maskin utan HAC och prova. Bara börja skruva stift :)

Blir inte rikigt klok, kollar man på brps sprängskisser är det ju samma bestyckning i mxz 600 och 800, men renegade har lite högre. Svamlade verkligen inte handlaren? Om det skiljer på en sån liten sak som 40cm längre matta, borde det inte skilja mer på 200cc extra? Enda som verkar skilja är nålmunstycken på den med.

Köp inte munstycken från ÅF. Iaf våran ÅF tar 59kr styck och yamaha säljaren tog 20kr styck för dom. Säkert samma från duells på båda ställen.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förgasarbestyckning.....

2stroke :
1. Har jag nån poäng i mitt mattlängd resonemang eller blev jag lurad av ÅF ? Har då aldrig hört om nån som bestyckat om för att dom förlängt en maskin.

2. Blir inte rikigt klok, kollar man på brps sprängskisser är det ju samma bestyckning i mxz 600 och 800, men renegade har lite högre. Svamlade verkligen inte handlaren ? Om det skiljer på en sån liten sak som 40cm längre matta, borde det inte skilja mer på 200cc extra ?
Enda som verkar skilja är nålmunstycken på den med.

1. Nej ! , Man bestyckar inte upp enbart för att man sätter in en 40 cm matta !
Om man behöver styra belastningen på en motor så gör man det via utväxlingen i växellåda,
så även på snöskotrar även fast man på snöskotrar egentligen inte har direkt/fysisk förbindelse ( Variator systemet ) med urtaget för effekten ( Mattan ).
*:rolleyes: Varför tror ni många räddar sina variator remmar via att dreva NER i kedjehuset.... = Jo därför att belastningen minskar. :rolleyes: *
Däremot kan man i förgasarkallibrering lägga in andra aspekter för att att försvara/motivera en mindre/större bestyckning.
Tex , om man vet att motorn kommer att gå med MAX belastning hela tiden så bestyckar man gärna lite extra.

2. Utan att gå in i detalj så kan man bara inte så där generelt säga att en 800 cc motor skall ha si eller så mycket större bestyckning än en 600 cc motor.
Det beror på så många saker....
Ex vis:
* Förgasar och munstycks storlek.
* Förgasar konstruktion/typ
* Varvtal
* Föväntad belastning på motorn
* tom förhållandet mellan slaglängd & borrning påverkar

.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förgasarbestyckning....

1. Börja med ett för stort MJ och gå neråt.
PJ kan du säkert låta vara samma eller nästan samma iaf.

2. Vad exakt är HAC ?

3. Kolla upp bestyckningen på en annan skoter med 494 motorn
och helst 345 matta och likadana gasare.
Kan ju finnas nån Lynx som har det också.
Finns ju massor med modeller med 494 motorer.
1. I det här fallet finns det ju färdiga beprövade bestyckningar att gå på så det lär inte vara något problem alla att hitta en grundbestyckning.
Kör du motorn på 75 PJ ( Utan HAC ) så dränerar du tanken väääääldigt fort om den ens går ;)

2. För ca 15 år sedan så kom tillverkarna på att man borde försöka kunna reglera bränsle/luftblandningen på de maskiner som rör sig upp och ner i bergen borta i Nordamerika, detta för att de skulle "GÅ" lika bra oavsett vilken höjd de befann sig på.
( EFI ansågs för tungt samt att det inte utan stora ingrepp går att trixa med motorn :cool: )

3 olika system kom fram :

* HAC ( Ski-Doo ) High Altitude Compensator
* MAC ( Arctic Cat ) Mikuni Altitude Compensator
* ACCS ( Polaris ) Altitude Compensating Carburetor System

Gemensamt för dessa 3 system är att de endast är höjdreglerande !

3. Du kan inte bara så där rakt av använda dig utav bestyckningen ifrån en LYNX med 494 RAVE motor.
Detta därför att det är för många parametrar som inte alls är lika som i Ski-Doo'n.

.