Förbättra ves reaktion

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Nån här som borrat upp kanalen i ves huset så att det matchar kanalen i toppen? Och hur blev det i så fall?

Kollar man på amerikanska forum så är ju budskapet att man ska plugga vesarna på cfi motorerna - men här i Sverige verkar det mer tveksamt. Dynotech research har ju skrivit nåt ang cfi 4 motorerna där han hävdar att det är bättre att se till att det är distinkta i sitt beteende och antyder att borra upp kan vara en ide. Så - hur gör ni med vesarna?
 
Reactions: 3r5k3n

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det krävs ingen större volym/flöde för att lyfta portarna så att borra upp några kanaler ser jag som meningslöst. Sen så när det gäller pluggning så beror det på vad du menar. har du tänkt att bara plugga slangarna som går till magnetventilen, (görs enklast genom att sätta en kort slang som binder ihop båda klockorna utan T-koppling, eller menar du att du ska steloperera portarna helt? Pluggar du slangen till magnetventilen så blir klockorna helt vacuumstyrda som "gammeldags" och du kan/måste styra öppningen med vilken fjäder som sitter där istället för att ECUn styr dom via magnetventilen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
För att citera mig själv:
"Att plugga igen ves slangarna så den blir som på gamla förgasar motorn har jag testat på en 12a, helt omöjligt att mappa då avgasventilenra enbart styrs av avgastryck då. En förgasare suger mer soppa ju högre luftflöde, en insprutare förstår inte sådant..."

-så att bara plugga dom så dom blir som förr funkar inte något bra på insprutare.

"På 11-15 så har man lägre porttider på avgasporten och då funkar ventilen bättre, blir samma problem på portade 800ves 02-05, då blev det bättre om man borrade upp hålet till avgasventilen lite. Så det kan nog vara en ide att testa till din motor också."
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Ja det är baserat på det du skrev som jag vill fördjupa mig i det hela. Han DTR Jim skrev ju typ samma sak men att han aldrig testat det själv. Jag hittar heller inte nåt ang det på nåt amerikanskt forum heller. Tänkte då lägga en tråd här också bara för att bredda scopet sas.

Köper din tanke rakt av med airflow och sprut vs gasare. Ser också att det verkar vara lotteri om det funkar eller ej med pluggat. Vil bara se hur andra tänker innan jag borrar upp dem.