För mjuk boggie , GT500

Tejp

Medlem
12 mar 2008
16
0
1
Luleå
Jag har en Grand Touring 500 -97.
Jag uppfattar den som väldigt mjuk i baken.
När vi sitter två personer på skotran så sjunker baken ner väldigt mycket (Stänklappen tar nästan i backen).
Enl. instruktionsboken så ska baken sjunka ner ca 70mm.
Fjädrarna är ställda på det hårdaste läget.

Så, frågorna lyder:
Är fjädrarna slut?
Är den bakre dämparen slut, och skulle det i så fall påverka detta?
Kan den främre dämparen/fjädern vara för hårt ställd och påverka (Skotern verkar ha ganska högt skidtryck, känns tungstyrd)

Många frågor på ett bräde, men jag vill helst inte köpa grejjor och prova mig fram.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ut och testa..

Jag har en Grand Touring 500 -97.
Jag uppfattar den som väldigt mjuk i baken.
När vi sitter två personer på skotran så sjunker baken ner väldigt mycket (Stänklappen tar nästan i backen).
Enl. instruktionsboken så ska baken sjunka ner ca 70mm.
Fjädrarna är ställda på det hårdaste läget.

Så, frågorna lyder:
1. Är fjädrarna slut ?
2. Är den bakre dämparen slut, och skulle det i så fall påverka detta ?
3. Kan den främre dämparen/fjädern vara för hårt ställd och påverka (Skotern verkar ha ganska högt skidtryck, känns tungstyrd)
Vad det står i instruktionsboken är endast ett riktvärde.
Det är inget som man "måste" följa.
Hur man tycker att ens egen fjädring fungerar är högst personligt vilket gör att något exakt svar är svårt att ge.
Det skall helt enkelt kännas "bra" då fjädringen fungerar som den ska enligt dig själv.... Mao. Testa Testa Testa Testa det är det enda som gäller och ger resultat.

1. Ja, som tidigare nämnts så är nog dina fjädrar slut.

2. Dämparen har ingen lyftande funktion på boggien vilket gör att det inte är den som är problemet i detta fall.

3. Tycker du att du har högt skidtryck så är det nog så att du har främre boggiedämparen för LÖST ställd ( leder till att boggien trycks i hop för lätt framtill och på det viset lägger tyngden på skidorna ) och /eller att du har din balatarem för mycket ihopdragen

Hårt ställda framdämpare kan också spela in i sammanhanget men det ger samtidigt en styrning som bättre lyder förarens signaler vilket då jag ser som possitivt.

.