Får inte lös förgasarna Rotax 800 HO!

Patrik_74

Ny medlem
14 jan 2014
4
0
1
Arjeplog
Hej!
Är en total nybörjare på det här med skotrar kan jag börja med att säga.
Jag försöker lära mig, dock går det lite halvknackigt.
Jag har en Renegade 800- 06 HO PowerTek som jag försöker ta lös och rengöra förgasarna på, men jag får inte av förgasarna.
Jag har plockat bort luftburk, kopplat lös alla slangar som går till DPM samt tagit bort förgasarna från insugen.

Sedan så går det, på PTO sidan, en slang från sidan av förgasarn till cylindern, mitt på slangen sitter det en röd ventil med On/Off.
Jag tog lös den slangen från förgasarn och det kom då lite grön vätska, vilken jag utgår från är kylarvätska? Är det så eller har jag gjort något dumt?

Det jag mest undrar över är helt enkelt vad jag gör nu, hur jag får lös skiten? Tar jag lös förgasarna tillsammans eller var för sig?
Vilka slangar ska jag röra och vilka ska jag låta vara?

Om det finns någon som kan länka till typ en sprängskiss eller liknande vore det jättesnällt!

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
Mvh, Patrik!

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Den slangen som du tog lös där det kom ut grön vätska är mest troligt kylarvätska, ja. Dom har nämligen det vredet för att kunna förvärma förgasarna om det är väldigt kallt ute.
Om du behöver sprängskisser är det bästa stället http://epc.brp.com , prova det :)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du behöver ju inte dela på förgasarna, ta ur båda två - ihopskruvade.
Ta undan alla slangar, men märk upp eller kom ihåg vilka som satt var.
Kolla/mät längder på vajerhöljenas gängor, så inte gas- och chokevajer blir feljusterade när du sätter ihop igen.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Du har även en kylarslang som sitter jävligt till i nederkant på den andra gasaren som du ser när du vickar ut dom från gummina.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Enklast blir att Tömma kylvätska så att nivån hamnar under den lilla slangen på vänster sida, sen tar du lös slangen där, sitter med ett litet clips som du trycker ihop med en tång. Sen tar du lös där du redan har tagit lös den på den lilla on/off sidan. Skruva av de undre muttrarna på gas respektive chokevajer, pilla sedan in ditt finger mellan gasarna och lyft i gas delen (en oval skiva som vajern löper i) så att du kan pilla ut vajern , gör sedan samma med chocken, försök att låta bli den övre muttern då vet du hur vajern var inställd när du sätter tillbaka allt.