Får inte 49an att funka för min körning...

Svenne86

Medlem
23 mar 2019
10
0
1
38
Krok
Jag köpte en ny Ranger 900 ace nu i vinter men har svårt att komma överens med den. Tycker den allt för lätt vill tippa upp innerskidan i svängar och då även i väldigt låg fart. Jag river och sliter i maskinen men får den ändå inte dit jag vill. Vid aggressiv körning kan jag bryta ikull den med stort våld men kör jag sakta på en myr och vill försöka svänga så tippar den väldigt lätt utåt. Jag är van vid aktiv skoterkörning och har inte upplevt det här problemet på andra maskiner jag kört. Finns det något jag kan göra för att avhjälpa problemet?
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Tror någon skrev om detta i 49 tråden, och pratade mycket om att justeringen av toe in/ut justeringen var väldigt viktig, så testa börja där! :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Skidorna på min stod HELT åt helvete....blir en helt ny skoter om du fixar Toe In/Out...om det nu är felet.
Men som du beskriver var min innan också. Gick fan inte att köra normalt med..
 
Reactions: Svenne86

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Bör vara Toe Out ca 10 mm, uppmätt på bultarna som kommer från styrstålet.
Använd en rätskiva eller nåt annat rakt och lägg längs mattan, så att det blir rätt.
Lycka till och hör gärna av dig här så vi vet hur det gick.
Ett bra tips kan vara att fixera styret med ett spännband i "rakt läge" innan du börjar justera.
 

Svenne86

Medlem
23 mar 2019
10
0
1
38
Krok
Har kört ca 30 mil nu sedan jag justerat ut toe out, har nog snarare 15 mm toe out men nu känns den betydligt bättre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Man kan överdriva toe out mycket för att få ännu mer stabilare sväng och mindre vobbel rakt fram. Man ställer ut dem mer o mer tills de snarare blir sämre och backar tillbaka dit de va bäst skit i rek inställning. Jag har flera cm säkert 4cm skillnad cc mått mellan bakkant skidor vs längst fram. Tänk sjöflyplan de har våldsam toe out för inte få vobbel vid landning och start.
Min Thundercat är livsfarlig om jag har raka skidor eller bara någon cm toe ut för den håller skidorna i luften till en bra bit över 170kmt och när jag släpper gasen i den farten är de som att landa ett sjöflygplan. Jag kan få hutlösa vobbel vid gasavslag om inte skidorna är mycket toe out.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Far min klagar också på sin 900 ACE ranger 49 -19. Han tycker också den är rank och vill lägga omkull lätt.

En del i problemet, (farsans i alla fall), tror jag är att man sitter extremt högt på 49an av nya modellen. Skulle inte förvåna mig om man sitter en decimeter högre än på en "vanlig" skoter med radienchassie. Sitthöjden gör ju att föraren "svingar över" mer per grad i sidolut och alltså tynger mer på ytterskidan om man inte hinner med och luta inåt. Det ihop med att gubben är 78 och kanske inte riktigt är lika smidig som förr och inte hinner vara med och kliva över på rätt sida kan bidra.

Jajja, jag ska dribbla lite med fjäderspänningar, (och naturligtvis kolla framvagnsinställning mm), möjligt att jag testar för skojs skull sätta dit originalframdämparna från min RE jag har liggandes samt testar lite olika framfjädrar som finns i gömmorna. Att det skulle vara toe in/out som är boven i dramat för farsan är jag lite tveksam till då han även klagar på hur den beter sig i väldigt låga hastigheter där sådant inte borde spela så stor roll.

Rent spontant känns det som att eftersom det nu mest är fyrtaktsägare som upplever bekymmer så beror det på viktskillnaden fram, har tvåtaktarn och fyrtaktarn samma framfjädrar? Har dom det så sätter jag en dubbeljapp på att det är en stor del av problemet. Fyrtaktarn behöver grövre fjädrar alternativt mera progressiva fjädrar. Vi får se hur det utvecklar sig.

Edit: Kikade i reservdelkatalogerna på nätet och dom verkar, vad jag kan se, ha samma framfjädrar.
 
Last edited: