Få ur luft ur kylsystemet Yamaha Viper 2014

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har blivit tvungen att byta kylarslangar på maskinen, nu när jag skall få ur luften hittar jag ingen avluftning på maskinen. Finns ett topplock som jag fyllt så mycket som möjligt.(högsta punkt) Fått i ca 2 liter kylarvätska. Skall man starta motorn, låta termostaten öppna. Ha luftlocket öppet och fylla på tills den är full?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu har jag ingen erfarenhet av den maskinen men grundregeln är att höja skotrar i fram så bakre kylare i tunneln är lägre än toppen på motorn. Och finns inge luftskruv så ha expansionslocket öppet och starta motorn och fyll på eftersom de sjunker. På riktigt besvärliga skotrar som är svårluftade tar jag loss termostaten och kör i några minuter utan den. Men försök hitta luftskruv på youtuben eller om du hittar verkstadsbok på nätet.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nu finns det ju ingen bakre kylare på denna. Utan endast en främre i tunneln och en frontkylare som kyls av fartvind. Verkar ej finnas luftskruv förutom locket i topp. Löser man handboken står det lämna till verkstad. Aja, får isåfall testa att få termostaten att öppna å fylla på.
 

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Fyll fullt i kylarlock o expansiontank kör motorn till kylfläkten startar, stanna o fyll igen.
gör så några gånger så är det klart 👍
Enligt servicemanualen