Få bort slutburken på 550?

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Hej
Voltregulatorn på min 550f adventure har gått sönder.
Meken jag pratat med sa att den sitter bakom slutburken.
Tips hur man gör för att demontera och komma åt att byta voltregulatorn skulle uppskattas.
Som ni hör är jag ingen skruvare :)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Börja med att köpa eller bygga ett verktyg för att få loss fjädrarna runt burken, biltema art 82332 ex. Om du har studsmatta på gården följde ett lämpligt verktyg med där. Går även att kapa ett snitt längst ut på en lång plattmejsel, finns även en jättelång näbbtång på biltema som psssar yppeligt för uppgiften. Utan något av ovan nämda verktyg får man blodiga knogar och svart tunga. Ta loss alla fjädrar runt slutburk och lyft loss, ev måst man ta loss pipan helt el delvis oxå.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Tack grabbar. Jag har fått bort fjädrarna med ett snöre polygrip och en hel påse svordommar. Tyvärr satt inte voltregulatorn där!!
Skruvade bort all plast och lyfte av topplasten med rruta och mätarhus, där under satt voltregulatorn som nu är bytt.

Skruvar i pannlampans sken uppe till fjälls i kallblåsten så ger upp för ikväll.

....anlednimgen att jag tog bort slutburken var att jag googlade på adventure 550 2006 och någon skrev att volt.reggen satt där.
Även mekanikern jag beställde delen av sa det. Det är fel. Den sitter under hastighetsmätaren.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Finns det någon skoter nuförtiden som har en vanlig huv? Alltså två stroppar åsså lyfter man huven och voila...MOTORN!

HATAR PLASTKÅPOR OCH DÅLIG PASSNING FROM. NU! ☺☺☺
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Bytt voltregulator (ny inplastad originaldel) provkört och det är samma fel.
Upp mot 30kmh så tänder varningslamporna, hastighetsnålen fastnar och digitala displayen där tripmätaren är slocknar.

Tips?

Hade jag ett fluke kunde jag mäta men nått sånt har jag inte tillgång till här.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Bakljuset är ok. Halvljuset fram funkar ej. Men helljuset är ok.
Vågar man köra lite lugnt med den?
Sitter lite tight till med sportlov å ungar till veckan och ingen verkstad i närheten.
Kör jättesakta med pulka mest hela tiden. Help ☺
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Hmm, du skull haft ett elchema, på riktigt gamla skotrar tror jag voltregulatorn reglerar till jord iallafall, så det kan ju vara värt att kolla, om int regulatorn funkar som den ska så tror jag cdi kan åka på stryk...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
CDI brukar vara helt oberoende av resten av elsystemet på en skoter.
Men om det är en skoter med batteri och/eller elektronik som kräver likspänning, så finns det ofta dubbla regulatorer. En för växelströmssystemet för lyse, handtagsvärme mm och en annan för likströmssystemet som laddar batteri och matar instrument och annan elektronik. Vissa Yamaha har t o m en tredje regulator som bara används för handtagsvärmen.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Tycker det är konstigt att baklampan och helljuset fungerar?. Om voltregulatorn pajjat borde den väl bränna rubbet... speciellt det klena (5w) baklyset.

Kan det vara så enkelt att de båda trasiga h4 halvljusen gör att strömmen blir för stark till mätartavlan och därav beter sig så här?
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Det är en 2006 adventure med batteri och elstart.
Funkar perfekt förutom 2x trasiga halvljus och att hastighetsmätarnålen fastnar + varningslamporna tänds över 30km/h.

Tack så långt för alla svar. Uppskattas enormt.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Kan det vara så enkelt att de båda trasiga h4 halvljusen gör att strömmen blir för stark till mätartavlan och därav beter sig så här?
Så lång håller den här teorin. Har kört 3mil idag med helljuset på och inga problem som tidigare. Provat köra lite fort också och allt är grejt!
Stannade och slog av helljuset och då började det strula igen. Känns spontant som att ett par nya H4 med fungerande halvljus kommer lösa problemet.
 

Brattlöf

Medlem
21 jan 2011
24
0
1
Piteå
Hej, jag hade en Ski doo 550 med liknande problem. Bytte regulatorn, som sitter på bukplåten, bakom, under ljuddämparen. Hängde den nya bredvid först, funkar inte, måste jordas ordentligt. Men problemet var kvar ändå, tills jag bytte lampor så att alla var hela. Så det var ett dubbel fel sas. Lamporna går sönder pga trasig regulator, sedan fungerar det inte för att dom är trasiga. Hoppas du får till det.