Få bort dämpare i boggien Rev 600

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja jag håller på att renovera mina dämpare till min Rev 03:a har tagit lös dämparna fram & lämnat in dom sen ska jag ta lös den bakre boggie dämparn,men den främre boggie dämparen mot ( tanken ) om man så säger hur får man lös den,den sitter juh med ett stag tvärs över boggien!

// Tomas

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Staget sitter mer två insektsbultar på var sida av boggien, i skenorna. Skruva bort dessa två så kommer staget loss.

Kruxet är att det ligger två skyddsrör på varje sida om dämparen men med lite bök så kommer de tillslut loss. Jag använde en mutterknackare för detta och efter ett tags meckande så kom de lös.

Vet inte om det är dubbla boggiehjul på 03,an, men om så är fallet så får du även skruva lös dessa där staget går för att komma åt insektbultarna.

Lycka till!! :bigsmile:

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Hehe kanske vart en liten fel stavning där :ciao:

Men som sagt de gör ingenting om man tar bort hjulen för att komma åt dom bultarna så att man kan lossa staget med den bakre boggie dämparn?
Inte så att man måste plocka ur boggien eller nå liknande?

// Tomas

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Du behöver bara ta bort ena hjulparet, kolla under/bakom hjulen så ser du bultarna till axeln som dämparen sitter i. När du lägger tillbaka dämparen sätt lite loctite så att bultarna sitter. Dom brukar skramla lös och då äter dom upp hålen i skenan så man i värsta fall får byta skena. Lycka till :)

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Du behöver bara ta bort ena hjulparet, kolla under/bakom hjulen så ser du bultarna till axeln som dämparen sitter i. När du lägger tillbaka dämparen sätt lite loctite så att bultarna sitter. Dom brukar skramla lös och då äter dom upp hålen i skenan så man i värsta fall får byta skena. Lycka till :)

Ok men det är ingen fara att man måste typ spänna om mattan eller dyligt? ( det är första skotern för mig ) =) så är lite ny på detta...

// Tomas

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
"Insektsbultar"??? Hur ser dom ut? Har dom vingar?:hmmmm:
Japp.. finns bara i byn Forsnäs i v-bottens inland!! :amuse:

Du behöver inte släppa på mattspäningen, men det underlättar om du pallar/hissar upp skoter så att mattan hänger fritt..

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Japp.. finns bara i byn Forsnäs i v-bottens inland!! :amuse:

Du behöver inte släppa på mattspäningen, men det underlättar om du pallar/hissar upp skoter så att mattan hänger fritt..

Ok då skall jag göra de till helgen =)

// Tomas