Färg på tändstift

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hej!

Undrar om någon vet någon site där man kan se hur ett tändstift ska se ut vid optimal resp. icke optimal drift.....

Mina nya tändstift är rent metall "runt om", men är lite vita på själva "elektrod-bron"..vet ej om detta betyder att den gårr snålt...?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Ralle77 skrev:
Hej!

Undrar om någon vet någon site där man kan se hur ett tändstift ska se ut vid optimal resp. icke optimal drift.....

Mina nya tändstift är rent metall "runt om", men är lite vita på själva "elektrod-bron"..vet ej om detta betyder att den gårr snålt...?
HÄR finns bilder på stift vid olika blandningsförhållanden och andra fel
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
Vanligast att kolla på stiften är att du varmkör motorn ordentligt, varva ur motorn så den inte bubblar eller något sånt. skruva loss stiften när du stannat.

stiften ska vara
gyllenbruna ( rätt )
vita ( för lite soppa )
svarta ( för mycke soppa )

sen är de bara att prova bestycka om den :)
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Tack för hjälpen. Tror jag behöver köra lite mer innan jag märker något. De är som sagt helt nya så allt är fortfarande ren metall, utom elektroden som är lite vit.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Alldeles rätt, det går inte att "se" med nya stift!
(Om man inte kan läsa renbrännings vinkeln på platina stift - jag har försökt och tycker att den metoden suger) :(
jag har sparat på mej "inkörda" fungerande stift (använd alltid rätt typ till motorn) som jag bytt bara för att ha som Teststift. ev.färgbyte sker då väldigt snabbt.
å sen bör man testa i hela registret vilket innebär en massa stiftskruvande :cool:
= ett viss gasläge ner med stoppen och blånit - sedan stiftkoll
nytt gasläge och samma procedur.
vid ombestyckning (tex. efter motor modifiering) jag brukar ta 1/8 - 1/4 - 1/2 3/4 och sedan full plugg.
tomgången kollar jag sist (jag vet inte varför, jag har bara börjat så och det har fungerat)
Glöm inte att en förändring i någon del av registret även förändrar de övriga delregistren (om än marginellt) men om man ligger på gränsen kan det bli sista spiken i kistan = kolla om i HELA registret för att vara säker.
Jo jag vet, det är ett visst bök och tar tid, men det blir så Oooootoligt bra!!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Tack för info!

Jag var ut och matade ett par mil till idag. Stiften ser ganska bra ut, det vänstra (sett från förarposition) var kanonfint, men det högra var betydligt vitare... samma inställning på bägge gasarna, hur kan det komma sig??

I övrigt tycker jag att skotern går renare än tidigare sen jag betyckade ner MainJet. Frågan om jag törs gå ännu lägre på soppaintaget genom att sänka trottelnålen ett snäpp till (ibland har den en tendens att bluddra till) Men å andra sidan var ju ett stift vitt...så jag vet inte hur jag ska fortgå...
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Höger förgasare ska alltid vara fetare bestyckad ! Inte så konstig att höger stift är vitt, fixa problemet genast, du har extremt tur att den inte nypit än...

Det är livsfarligt att leana till gränsen som du försöker göra nu utan avgastemp mätare !
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Men motorn har ju ett säkerhetsläge om den skulle gå för snålt. Olja pumpas ju in direkt vid insuget mellan gasarna och cyllarna så oavsett om den får för lite soppa ska den ju inte skära. Den får ju alltid olja den vägen oavsett bestyckning.

Men visst, jag är medveten om "problemet"..... men om den nu går fint på vänster gasare och för snålt på höger, varför bluddrar den vid vissa lägen????? Den kan ju inte få för mycket soppa uppenbarligen...

Hmm, svårt det här med förgasare...
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Du är ute och cyklar, den grejen du snackar om är smörjningen till slidskivan, det går en slang ifrån oljetanken till slidskivan, och under förgasarna fortsätter det en annan slang ifrån slidskivan till oljetanken igen. Den här oljan circulerar runt och smörjer slidskivan.

Det enda som kyler kolvtoppen är kall soppa, går den magert får den för lite kylning där och den kommer att gå för varm, så är det bara.

Föresten, mer olja innebär att det finns mindre plats för bensinen alltså kommer den att gå magrare...

Det beror ju vilket varvtal du kör på... matar du fullt och dödar den på spåret och direkt efter kollar stiften är det munstyckena du kollar, för att kolla i de lägre registrerna måste du köra där och stanna.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hehe...aha...tack Ante för att du förklarade för mig vad de oljeslangarna var till...tyckte själv det vore lite märkligt om oljan kom in den vägen. Men nu vet jag ju bättre.

Tycker ändå det är svårt att kolla tändstift. Jag menar, på vissa sidor på nätet finns ju bilder på olika tändstiftsfärger, och vita tändstift betyder ju i vissa fall snål gång och i andra fall normal gång. Definitionsfrågor handlar det ju om. Är porslinet KRITvitt har jag förstått att den går snålt, men på min är själva elektroden vit och jag vet inte om det är snålt eller inte....

Ska tilläggas att jag kollat främst efter fullt gaspådrag.

Den går sämre efter att jag kört utför, eller kört försiktigt, och det kan jag ju förstå, då har den samlat på sig soppa, men då borde den rena ur efter en fullgas tycker jag. Så fort jag saktat ner efter en full repa och sackar lite kan den börja bluddra lite igen...
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Plocka lös förgasarna, kolla upp bestyckningen och om det avviker ifrån original eller ej isåfall tycker jag att du ska klämma i original-bestyckningen !

Det ska vara 2steg större munstycke på höger sida, i övrigt samma har jag för mig.