Exciter II problem

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Skotern går rätt bra förutom när man har kört och släpper gasen så går varvtalet ner och det är på snudden att den dör men gasar man lite så hamnar den på normal tomgång igen och går på tomgången. men varför håller den på så??

Last edited:

blafot

Medlem
30 dec 2008
45
0
6
Drömme
Hej.
Har liknande problem ibland då min Exiter 2 ST ibland går bra på tomgång och ibland inte går alls på tomgång. Kanske samma sak....

Ibland när jag startar den och kör så dör den direkt när jag släpper gasen om jag inte smågasar, även om jag kör ganska långt. Men.... efter en fika (jag fikar och motorn får vils...) kan den helt plötsligt gå jättebra på tomgången.

Kan det vara samma sak? Har inga tips. Skulle vara kul att få...
/m

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kollat efter tjuvluft ? Spruta startgas kring insug och variatorn och se om den stiger på tomgången.. Annars ett komp test kanske skulle behövas göra föratt kontrollera att den inte är fel på kolvar eller ringar..

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Drar upp denna tråd igen, då problemen kvarstår och då jag själv inte använder skotern så har jag inte brytt mig så mycket.

Stiften ser lite svarta ut så den går för fett vad gör jag åt saken? kan det vara för hög olje mängd den får, fel bränsle luft blandning??

eller kan det vara så att snön täpper till utblåset och den sotar igen??

den var total renoverad när den köptes och har kanske gått 100mil.