Ett träd med mycket rönnbär tyder på en vacker varg vintern

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Tjena är det någon som läst eller hört nått om rönnbär och vinter kan det verkligen stämma att mycket rönnbär tyder på en vacker vinter ?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.558
424
83
Malå/Adak
Att en "blomma" skulle ha någon aning om hur mycket snö som komma skall är rena dumheterna... lika mycket svammel som horoskop!

Sen existerar liknande ordspråk fast med motsatta betydelser spridda över landet, en del påstår att mycket rönnbär ska betyda att det blir mycket snö, andra att "Rönnen inte ska bära dubbla bördor" så mycket rönnbär alltså betyder lite snö.
Dessa två varianter existerar med bara ett par mils avstånd från varandra och båda har lika lite med kommande snömängd att göra. Såg en intervju med en biolog i ämnet för något år sen. Han sa att möööööjligen skulle det gå att se ett samband mellan bärmängden och snödjupet FÖRRA vintern, men han var tveksam till det med.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Min kompis kollade lite om det där och hittade lite forskning i ämnet, det sträckte sig över en 10års period...... inga som helst sammanhang mellan rönnbär och snödjup.... Surprise!!!! Så forskningen var nerlagd.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Man har ju även hört: Mycket rönnbär = Kall vinter.

Så nu har ni en tredje sak att välja på vad ni tror ;)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Min teori som hitentills stämt lyder: mycket rönnbär - det är sommar eftersom du kan avgöra hut mycket rönnbär det är.

Vänta till vintern så vet du mycket snö det blir.

Har inte slått fel ännu

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Min teori som hitentills stämt lyder: mycket rönnbär - det är sommar eftersom du kan avgöra hut mycket rönnbär det är.

Vänta till vintern så vet du mycket snö det blir.

Har inte slått fel ännu
Hahaha jo den stämmer nog bäst. :)