Et 340 tomgångsproblem

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Fick igång skotern efter många skruvtimmar och svordomar 😁 men den går inte på tomgång utan måste ha i halv choke för att den ska gå. När jag stänger choken så går den upp i varv en lite stund och sen dör den.

Nån som har någon aningen vad som jävlas ?

För övrigt går den bra när jag kör med halv choke.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Har du skruvat ur lågfartsmunstycket och gjort rent det? Är lätt att det bygger på med lite oxid invändigt, så att ta några tunna kardeler ur t.ex en lampsladd och dra igenom munstycket brukar göra susen.
Sedan så kan även blandskruven som sitter uppe på förgasaren spöka, om den genom åren dragits för hårt vid justering så att spetsen på skruven blivit skadad. Då blir det väldigt svårt att få till rätt inställning. Så är skruven skadad bör du köpa en ny hos en Yamahaåterförsäljare.
Men troligtvis är det tätt munstycke som är problemet. Gör även rent huvudmunstycket och resten av förgasaren när du ändå har flottörkoppen bortplockad.
 

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Har du skruvat ur lågfartsmunstycket och gjort rent det? Är lätt att det bygger på med lite oxid invändigt, så att ta några tunna kardeler ur t.ex en lampsladd och dra igenom munstycket brukar göra susen.
Sedan så kan även blandskruven som sitter uppe på förgasaren spöka, om den genom åren dragits för hårt vid justering så att spetsen på skruven blivit skadad. Då blir det väldigt svårt att få till rätt inställning. Så är skruven skadad bör du köpa en ny hos en Yamahaåterförsäljare.
Men troligtvis är det tätt munstycke som är problemet. Gör även rent huvudmunstycket och resten av förgasaren när du ändå har flottörkoppen bortplockad.
Får ta upp förgasaren igen och kolla igenom den. Sista jag hade upp den så tyckes jag inte se något fel
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det var lite tråkigt. Då är det nog tjuvluft någonstans.
Har du kollat vilken cylinder som verkar mest utsatt för bränslebrist, alltså vilket tändstift som är vitast?

Kolla värmeskyddsplåten i aluminium som sitter mellan insugsgummit och insugsröret, den aluminiumplåten är sprucken på de allra flesta ET:s och har man otur så går en spricka in till "insugskanalen".
Du får även kolla om insugsgummit är dåligt och sprucket, det är vulkat runt flänsfästena och där kan det uppstå läckage.
Du hade sprayat och kollat packboxarna vid vevaxeländarna?? Men det kan även läcka vid cylinderfoten.
 
Last edited:

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Får ta å göra det.

Var ute på en chans sväng och den går bra utan choke när man kör men släpper jag gasen så måste choken in för att han inte ska stanna. Sen bort med den då jag börjar gasa annars går den inte upp i varv
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den där förgasarens är en bensinpump och förgasare i ett. Prova byta alla membran i den , men de är absolut inte säkert de duger men du har en chans på 50/50 att den går då. Den kan även ärgat sönder invärtes och de går inte fixa vad man än gör. Ultraljudstvätt funkar inte ens. Då är de bara byta förgasare, endera till en likadan eller sätt dit en Vanlig trottelförgasare typ Mikuni vm med samma borr. Men byte till Mikun Vm kräver svår bestyckning som kan grilla kolvar om du inte har erfarenhet av bestyckning! Annars är Mikuni vm en oförstörbar bra förgasare men den behöver extern bensinpump!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Den där förgasarens är en bensinpump och förgasare i ett.
FEL!
Det är flottörförgasare med gasspjäll på alla ET340.

Däremot så sitter det Keihin membranförgasare på alla ET250 fram till 1981, sedan hade även de samma typ av förgasare som ET340.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
FEL!
Det är flottörförgasare med gasspjäll på alla ET340.

Däremot så sitter det Keihin membranförgasare på alla ET250 fram till 1981, sedan hade även de samma typ av förgasare som ET340.
Ok de hade jag glömt fast jag haft både et250 och 340. Men även den typen av förgasare kan ärga inv som inte går att få ordning på.
 
Reactions: mas