Enkel stugskoter, vad sikta på?

l11

Medlem
4 mar 2012
19
1
3
luleå
Har fått sug efter en billig skoter till stugan, kommer nog inte att gå mer än 1-10 mil om året. Behöver inte gå som ett troll men gärna hyfsat driftsäkert och mer ospårat än led, så lång smal med back är kanske idealet men det kan kompromissas bort.

Som exempel så har en granne en SM300 som jag skulle gilla för våra behov och jag har sett några ok ET340T/R i byn. Men dom är från 70- och 80-talet och verkar ligga på 6-8000 på blocket, man kan hitta 90-talare med bättre framvagn från sent 90 tal för 10k också så hur tänka?
Jag vill ha en skoter som jag helt enkelt kan dra igång och köra ut ur skjulet tre-fyra gånger per år.

Diskussionen är då:
- Finns det (äldre) skotrar under 10k som är kända för att bara gå och gå och om dom pajar så finns reservdelar som inte kostar mer än skotern?
- Är några märken kända för att vara mer välbyggda än andra?
- Vad ska man akta sig för? Märken, vissa konstruktioner, särskilda modeller/årgångar
- Finns det fel som man rätt lätt och billigt kan fixa om man är hyfsat skicklig? (Verkar ju finnas rätt många rasade maskiner nästan gratis, men det kanske finns en anledning till de priserna...)
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Yamahas 480 motor går ju i alla väder. Så om du hittar någon tex Yamaha Venture kan det ju vara rätt kurs, det finns ju den som heter TF med flip och den går bra ospårat också. Dom ligger kring 10-15k tror jag.
Annars har du ju lynx 5900, riktigt driftsäker och bra framkomlighet även där, den kan du nog hitta ännu billigare dessutom.
Yamaha Viking är ju kanske också ett alternativ då även det är en väldigt driftsäker motor och framkomligheten på en viking är riktigt bra måste jag säga. Vet inte riktigt i vilket pris en viking 1 ligger i just nu dock.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För 10 k så hamnar man i de flesta fall på 80-talare typ Ockelbo 4000-5000, Lynx 59 osv vad gäller sk driftsäkra maskiner som startar när du behöver dem de där 4 gångerna per år.

Sedan finns det ju otaliga mer eller mindre välanvända "sportmaskiner från 90 talet", har man en orimlig tur kan det gå att hitta bra ex men de flesta är "välanvända" både chassi och maskinmässigt dvs kräver god kunskap för att göra ett bra köp.

Som sagt, skicket på 20-30 år gamla maskiner är högst individuellt, en snabbkoll på blocket ger att det idag finns t ex en fräsch Ockelbo 4000 i Luleå för 7 k, är den välskött och välsmord och mattan ok funkar den som "starta när jag behöver skoter" i många år framöver.
Finns några 5-9 också

Lägger du du dig däremot på 20-25 k öppnar sig åtskilliga möjligheter att hitta maskiner med bättre framvagn och mera matta att kratta med men det är lite mycket för att ha stående och knappt använda, har man riktig kanontur kan det runt byarna gå att hitta både 90 och t o m tidigt 2000 tals 5900 knappt inkörda då det gick en drive mot skogsägarna som ofta köpte och ställde in i lagårn och maskinerna avskrivna för länge sedan har själv spaning på ett par maskiner som gått 20-50 mil , varmförvarade osv med ägare som är dryga 80 och som inte kört de senaste 5 åren "men det kan ju vara bra att ha"

Att tänka på med en maskin som står såpass mycket och körs så lite, kör på alkylatbensin så slipper du problem med den moderna bensinens dåliga förmåga att tåla lagring mer än 2 månader, dessutom är mackbränslet mer aggressivt mot slangar och packningar pga etanolinblandningen

Har själv några stugskotrar typ Ockelbo 600-1 mm och har kört dessa på alkylat de senaste 10 åren med gott resultat, går de bara 5 mil per år så spelar det ingen roll att bränslet kostar runt 20 kr/l
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
jag kör yamaha et 340 tr den kosta 6 tusen startar på första draget och nu köpt en ockelbo 4000 som startar på första rycket så jag reckomenderar någon av dom
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Försök hitta en fin indy, helt grymma motorer... ( inte dom 3 cylindriga... )

Grymt mycket skoter för pengarna...
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Skulle inte rekomendera en kort maskin alls från 80-90 talet. Eftersom du vill kunna köra ospårat så håller jag med om viking eller 5900. Har en viking 1 själv och den tar sig riktigt bra även med sina 12mm kammar
 

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Gamla Phazern! hade själv en från 80-talet (kommer ej ihåg exakt), som ja körde runt med när man va liten. Aldrig några problem med den skotern. Bara lite tungdragen i magnapullen, eller de kanske va för att man var ca 8 år och trodde man va mogen..
 

l11

Medlem
4 mar 2012
19
1
3
luleå
blev många år senare en arctic cat jag från 91. gått bra hela påsken i alla fall! nu ska vi fixa så den blir perfekt i stugan!
 
Reactions: mas

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ett trådlyft man ändå måste beundra, skulle vara skoj om fler orkade ta sig tiden att avsluta den tråd de en gång startat i dessa sammanhang ☺
 
Reactions: 3r5k3n, l11 och mas