Enduro 01a ÄTER stift

Ludde82

Aktiv medlem
9 jan 2010
54
0
1
Rådmansö
Tjena Boys! Jag har problem med skotern, den släcker ett stift varje dag nu.. Börjar bli både dyrt och tröttsamt.
Har testat med Br9ES, BR9EYA, BR9EIX, BR9EVX och BR9ECS.
Den startar bra och lätt, går som en klocka.
Förgasarna är synkade med varandra och ja ser till att den inte får sura ner sig..
Vad fn kan det vara för fel? För den går ju riktigt bra innan stiftet tackar för sig och den börjar gå på en cylinder, inge blödder eller liknande.. Dock är det samma stift som släcks hela tiden. Det som retar mig mest är att det är bara byta och köra så går den bra igen...

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Hej vad trevligt med en till rospigg här inne:)
Vad har du för elektrod avstånd på stiften? kan vara värt att prova med lite mindre avstånd. har för mig att jag fick köra på 0,30mm eller 0,40mm på en av mina gamla rotaxmotorer det är väl 0,50 på stiften när man köper dom?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
"vanliga" stift har 0.5 om jag inte minns fel förutom ecs som har 0.45 och dom får absolut inte böjas om får då kan sidelektroden gå av och ja.. falla ner i motorn t.ex. Dom ska köras på br9ecs enligt manual eller vart man hittar de, kör själv på eya i min och funkar klockrent.

Men som sagt pröva knacka ihop till 0.4, när släcker den stift då ? Vid uppstart, sur körning, vid lite gas, halv gas, full gas ?? Tror på ombestyckning jag, för så känslig är ju inte en std motor att den släcker så lätt.
Kan ju även kolla vad du har för komp för att utesluta något där.

Sen stift du släckt äre bara att spraya startgas till det slutar rinna massa svart ur dom, torka av och det är liv i dom igen ;)

Last edited:

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Min gamla släckte också stift hela tiden på samma cylle, satt i Eya och den släcker inga stift. Och då gick den fett, så jag antar att det var därför den släckte.

Jag hade 520 mj och 17,5 pj. (Vilket är original tror jag)

MVH / Andreas

Ludde82

Aktiv medlem
9 jan 2010
54
0
1
Rådmansö
Tack, för snabba svar! Stiften har 0,45mm avstånd. Får testa knacka ihop lite då, men det kan ju inte vara meningen att det ska behövas. Ska jag testa bestycka ner lite tycker ni om det inte funkar att knacka ihop dom?
ROSLAGEN NU I ETT SNÖINFERNO
David, nu behöver vi ju iaf inte åka uppåt för tillfället för att få köra lite skoter:) J-a massa snö..:)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Som sagt knacka inte ihop ecs stift bara :)

Sen kan du ju kolla om den går fett genom att köra ett par hundra meter på lite gas sen döda motorn i farten, ta upp stiften och kolla färgen. Är färgen bra dvs gyllenbrun kan du pröva samma sak med halv gas och sedan full gas. Är stiften svart efter t.ex fullgas repa så äre bara att gå ner på huvudmunstyckerna, är dom svart på halvgas går du upp ett steg på nålen osv.

Lycka till :)