en ny servad skoter?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
kan väl se ut så där om dom e nyservad,är lite skillnad på nyservad och ny rekondad.......
vilken prisklass va de på skotern,köpte du den som den stod? väldigt lite info

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
kan väl se ut så där om dom e nyservad,är lite skillnad på nyservad och ny rekondad.......
vilken prisklass va de på skotern,köpte du den som den stod? väldigt lite info
jag köpte den från en välkänd firma i mitten av Sverige,bor själv en bit upp i norr.
Enligt annons och säljare så var det en "fin skoter" och "ny servad".
Vet inte vad för praxis som ska följas av firmor som säljer begagnade maskiner.
Men en tvätt och städning innan försäljning borde väl räknas ditt?.

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
Ser man inte dessa saker på plats och borde antingen ge fan i att köpa skotern eller pruta ner den om man inte tycker den är värd begärt pris?

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Ser man inte dessa saker på plats och borde antingen ge fan i att köpa skotern eller pruta ner den om man inte tycker den är värd begärt pris?
När man handlar på distans så är man ju ganska så blind och utlämnad till försäljaren.
Trodde (tyvärr) att deras goda rykte skulle räcka.
Tur att man har Distansköpslagen att luta sig imot.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Om den är nyservad och membranet till ena avgasporten är trasigt så har dom nog inte gjort så mycket service...
Annars ser det väll rätt normalt ut, en skoter blir skitig och ser för jävligt ut i motorutrymmet efter väldigt kort tid.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Om den är nyservad och membranet till ena avgasporten är trasigt så har dom nog inte gjort så mycket service...
Annars ser det väll rätt normalt ut, en skoter blir skitig och ser för jävligt ut i motorutrymmet efter väldigt kort tid.
Är långt ifrån första skotern jag äger,så att dom kan bli skitiga under huven är jag helt införstådd med.
Fast dyngan som finns i den här maskinen har den samlat på sig under en längre tid.löv,delar av en sprängd rem,2st dragfjädrar,mängder av oljeklägg.
Nä den här skotern får åka tillbaka.trist då det var en trevlig skoter.
Glömde ju nämna den glappande hastighetsmätaren,har bara kört en sträcka på cirka 2 kilometer,macken tur och retur.trippen har registrerat 300m.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Är långt ifrån första skotern jag äger,så att dom kan bli skitiga under huven är jag helt införstådd med.
Fast dyngan som finns i den här maskinen har den samlat på sig under en längre tid.löv,delar av en sprängd rem,2st dragfjädrar,mängder av oljeklägg.
Nä den här skotern får åka tillbaka.trist då det var en trevlig skoter.
Glömde ju nämna den glappande hastighetsmätaren,har bara kört en sträcka på cirka 2 kilometer,macken tur och retur.trippen har registrerat 300m.
Som sagt märker man inte att membranet till avgasporten är paj vid service så har man inte rört skotern = inte servad. Är den möjligen inköpt i Sveg?

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Vill inte hänga ut plats och firma än då jag har stora förhoppningar att dom kommer att sköta det här snyggt.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det kan ju vara så att maskinen skulle servas och rekondas men att kommunikation mellan säljare och verkstad inte funkade klockrent. Har hänt mig flera gånger i bilbranschen. Så det är bra att du inte i det här läget hänger ut dom. - Vill dom inte åtgärda så är det en annan femma.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Har idag pratat med säljaren och jag åberopa öppet köp och distansköpslagen.Berättade att jag vill ha köpet hävt då varan(skotern) inte alls levde upp till annonsen.
Blev då informerad att det inte gick då transaktionerna redan var gjorda!?.
Han erbjöd dock att laga felen som jag beskrev,men blev väldigt ställd då jag frågade hur han/dom skulle åtgärda den felaktiga hastighetsmätaren.Då anledning till att jag köpte skotern var på grund av dom få milen,samt att det är nu nog konstaterat att mätaren är utbytt av någon tidigare ägare då den skiljer sig mot andra likadana skotrar.

Uppmanad att maila dom bilder på det defekta.sagt och gjort.
Under tiden har jag kontaktat konsumentrådgivning och berättat mitt fall och önskemål.
Fick till råd att maila in till företaget och avvakta svar.
Om företaget krånglar med hävandet av köppet,då dom anser hastighetsmätaren/felaktigt visande av miltal vara av så allvarlig grad och stor vikt i fallet så ska dom hjälpa mig att ta upp fallet till ARN.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Fick ett glädjande besked att firman ska häva köpet och återhämta skotern.Det efter att jag mailade säljaren bilderna.
Men jag väntar tills jag har tillbaka pengarna på kontot och skotern avlägsnar från gården innan jag ropar "hej".
Fick dock reda på en intressant sak av ombudsmannen.Tydligen så hade dom ett exakt liknande fall mot samma firma cirka två veckor före mitt....intressant!.Kan det va så att det handlar om samma skoter.

Min lärdom är att som konsument så har du bättre skydd när du handlar av firmor än om du köper av privatpersoner.
Det är bara att stå på sig och vända sig till KO.
Inte många företag som vill riskera att bli startlistan.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Men tyvärr är det faktiskt många firmor som totalt skiter i hur många gånger dom hamnar på "svarta listan".
Tråkigt för din del iaf, nu går det ju åt ytterligare tid av den allt kortare säsongen att hitta nytt objekt. Förmodar att du vill köra någea mil ändå.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Helt sant angående "svarta listan".Fast med tanke på hur föret är just nu,och skicket på skotern jag fick så är jag "nöjd" bara jag får tillbaka pengarna.Får jaga vidare och hoppas att vintern kommer till baka.