Elstart Freeride 850 -18 lever eget liv

Svebrant

Medlem
16 jan 2019
7
0
1
36
Malmö
Halloj,

Efter köpråd från forumet här har jag nu köpt min första skoter efter en flytt till norr.
En Freeride 850 146 -18. Supernöjd!
Men! Två gånger på ca 30-40mils åkning har den inte velat starta med elstart, utan behövts dras igång.
Båda scenarion har varit helt olika.

Första gången: Hade stått ute en natt, jag startade den och flyttade den till garaget för att tanka etc då vi var några som skulle åka lite senare. När vi sen skulle åkaså ville den inte.

Andra gången: Varit ute och åkt i kanske 40 min, stannat till vid ett ställe och några minuter efter det när vi skulle vidare funkade den inte heller.

Någon med tips, idéer eller tankar om vad detta kan bero på?
Tack på förhand!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Hur beter sig elstarten blir de som om batteriet vore dåligt dvs går runt för sakta eller är den tvärdöd?
 

Svebrant

Medlem
16 jan 2019
7
0
1
36
Malmö
Hur beter sig elstarten blir de som om batteriet vore dåligt dvs går runt för sakta eller är den tvärdöd?
Den blir helt tvärdöd, knappen visa inga tecken på att fungera alls, men drar jag då igång den byter den till backväxel så fort jag trycker på den, så det känns inte som det är knappen som är felet tycker jag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Mät spänningen på batteriet just när den är stendöd de kan va kortis i batteriet även om de är ovanligt. Du kan även mäta volten när den går för att lista ut om den laddar fullt ut . Volten bör nog ligga runt 14,3 volt på tomg eller strax över tomg åtminstone.. Och avbelastat batteri bör ligga på 12,40-12,60 volt (vid plusgrader) Hur mycket de ligger på vid olika minus vet jag inte.
 

Svebrant

Medlem
16 jan 2019
7
0
1
36
Malmö
Mät spänningen på batteriet just när den är stendöd de kan va kortis i batteriet även om de är ovanligt. Du kan även mäta volten när den går för att lista ut om den laddar fullt ut . Volten bör nog ligga runt 14,3 volt på tomg eller strax över tomg åtminstone.. Och avbelastat batteri bör ligga på 12,40-12,60 volt (vid plusgrader) Hur mycket de ligger på vid olika minus vet jag inte.
Jag får försöka testa spänningen om problemet uppstår vid garaget igen. Brukar inte ha voltmetern med ut, hehe.
Men ska kolla volten vid tomgång och se vad det ligger på.

Tidigare ägaren hade monterat batterikåpan fel så en av kablarna från batteriet har nötts så att koppartrådarna syns. Har åtgärdat det med eltejp tills jag fått tag på en ny kabel. Skulle det kunna vara en orsak tro? Fukt som smugit sig in kanske?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ha med multimetern ut när du kör de brukar ju va små. Nött kabel har ingen bet så länge den inte kortsluter i jord om de nu va en pluskabel? Kan batteripolerna ha kortslutits om locket monterats fel väg? Om de hänt några sekunder kan batteriet va semi korstlutet dvs lägger av lite då o då.