ELSCHEMA Över d.e.s.s systemet, Och hastighetsmätare problem. MXZ 600 99"

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
PROBLEM 1.
Hej som rubriken lyder letar jag efter ett elschema över d.e.s.s systemet.

Problemet är nämligen det att när jag rycker ur "nyckeln" så händer ingenting när skotern är igång, OCH den går att köra utan nyckeln då. Men stänger jag av den och drar igång den utan nyckel så klipper den vid 3tusen varv.

Så jag tänkte jag skulle ha ett elschema för att kunna felsöka lite enklare vart felet sitter.

Fick förklarat för mig att felet sitter inte i MPEM boxen

Sen har nån haft samma problem som mig förut?

Problem 2.

Sen har jag även ett problem med att hastighetsmätaren har gett upp.
Problemet uppstod efter att jag laga fästena för lyftbågen i fram då jag var tvungen att koppla ur alla anslutningar till instrumentpanelen. Och sen när jag satte tillbaka den så visar den att det går ca 40kmh när det igentligen går ca100kmh.

Kan det vara att den lilla vajern som går in i "huset" går kärvt eller att den sitter fel?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Det är inte mer avancerat än att du har 3 ledare som går från MPEM till D.E.S.S pluggen.

Min gissning är ju att det är MPEM boxen som är tok eftersom den verkar tro att nyckeln med rätt kod fortfarande sitter i. Sen när du stänger av den nollställs boxen och det blir samma visa som när D.E.S.S pluggen är lite glapp (blir så varje gång på min maskin) och den klipper vid 3000 varv. Felprogrammering?

Ang. hastighetsmätaren finns det väl 2 hål uppe i mätaren som du kan sätta vajern i? Troligtvis har du satt i fel hål..

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Det är inte mer avancerat än att du har 3 ledare som går från MPEM till D.E.S.S pluggen.

Min gissning är ju att det är MPEM boxen som är tok eftersom den verkar tro att nyckeln med rätt kod fortfarande sitter i. Sen när du stänger av den nollställs boxen och det blir samma visa som när D.E.S.S pluggen är lite glapp (blir så varje gång på min maskin) och den klipper vid 3000 varv. Felprogrammering?

Ang. hastighetsmätaren finns det väl 2 hål uppe i mätaren som du kan sätta vajern i? Troligtvis har du satt i fel hål..
Har just haft in den på omprogramering när jag bytte nyckel när jag tappa bort den gamla. Men det vara samma problem innan jag programera om. Enligt närmsta åf så trodde dom att det var en kabel som var dålig nånstans, men jag håller med där om att den värkar tro att nyckeln fortfarande sitter kvar. Nu känner man sig riktigt amatör, att man satte wiren på fel plats, men tack så hemskt mycket för tipset.

SC3_Turbo

Medlem
24 apr 2006
18
0
1
Jag gissar att din dess-kontakt har gått sönder. Den innehåller två sepparata funktioner, ena är stöldskyddet och den andra är nödstoppen.

På REV -04 dess's-knapp så kan man mäta mellan kablarna som sitter i dess-kontakten; SVART/VIT och SVART/GRÖN.

- När pluggen sitter i ska där vara 0ohm (kortslutning) mellan kablarna.

- När pluggen är AV så skall det vara avbrott mellan kablarna.

Jag vet inte om denna färgsättning på kablarna stämmer på din årsmodell.